<b>ULOVLIG:</b> Markedsrådet har slått fast at Vitamails telefonsalg er ulovlig. Foto: COLOURBOX
ULOVLIG: Markedsrådet har slått fast at Vitamails telefonsalg er ulovlig. Foto: COLOURBOXVis mer

Må betale 300.000 kroner for ulovlig telefonsalg

Helsekostfirmaet Vitamail tapte kampen mot Forbrukerombudet i Markedsrådet.

Etter at Forbrukerombudet i mars slo fast at Vitamail hadde brutt angrerett- og markedsføringsloven, klaget selskapet saken inn til Markedsrådet.

Det gikk derimot ikke som Vitamail håpet, og Markedsrådet var enig i Forbrukerombudets vedtak om at selskapet har gjennomført ulovlig telefonsalg av helsekostprodukter.

LES OGSÅ: Abonnement på barberhøvler ble såpeavtale over natta

-Typisk abonnementsfelle

Forbrukerombudet startet arbeidet med saken da de mottok klager fra flere forbrukere som fikk tilsendt helsekostproduktet Polarkrill. Kundene hevdet selskapet krevde betaling for produktene, uten at de hadde gått med på en skriftlig avtale.

Markedsrådet har nå slått fast at forbrukerne hadde rett, og Vitamail må betale 300.000 til sammen for ulovlig telefonsalg.

ULOVLIG MARKEDSFØRING: Forbrukerombud Gry Nergård forteller at de har behandlet mange lignende saker i løpet av året. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


– Fremgangsmåten Vitamail har benyttet seg av er et klassisk eksempel på en såkalt abonnementsfelle – hvor forbrukerne blir lurt inn i et abonnement på et produkt ved at de typisk takker ja til et gratisprodukt i en telefonsamtale. Etterpå hevder firmaet at det er inngått avtale om levering av varer som de skal ha betalt for, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

LES OGSÅ: Seks tips for å stanse plagsomt telefonsalg

Har ikke gitt seg

Til tross for vedtaket, melder Forbrukerombudet om at de fortsatt får henvendelser fra folk som har fått tilsendt produktene uten å ha inngått noen avtale.

Nergård forteller at denne typen saker ikke er uvanlig for Forbrukerombudet, og hun understreker derfor at det det er viktig at firmaene som jobber på denne måten blir stoppet så fort som mulig.

Forbrukerombudet ber om tips fra folk som opplever villende markedsføring fra Vitamail eller andre firmaer.

Fornøyd med reduksjon

Forbrukerombudet ønsket i utgangspunktet at selskapet skulle betale 600.000 kroner.

- Vi er glad for at beløpet er redusert med tanke på hva som ble sagt først. Det betyr at vi ikke er i samme bås som noen av de andre selskapene de prøver å sammenligne oss med, sier Kristoffer Skogsberg, salgssjef i Vitmail til Dinside.

Han understreker at selskapet under hele prosessen har gjort endringene som har vært påkrevd.Til Forbrukerombudets kommentar om at de fortsatt får henvendelser fra frustrerte kunder, sier Skogberg dette:

- Det stemmer ikke. Vi har ordnet opp.

Ulovlig markedføring

Har du opplevd problemer med et abonnement? (Avsluttet)
Ja, det har skjedd flere ganger.(49%) 280
Nei, dette er et ukjent problem for meg.(26%) 151
Heldigvis bare en gang.(25%) 146
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Vil stramme inn reglene

Abonnementsproblemer er også et velkjent problem for Dinsides lesere. Vi har for eksempel tidligere skrevet om abonnement på barberhøvler ble såpeavtale over natta og mobilselskapet Xito som gir kundene mobilabonnement de ikke har bestilt

«Forbrukerminister» Solveig Horne (FrP) vil stramme inn reglene for telefonsalg, gjennom to endringer i markedsføringsloven, som nå sendes ut på høring. Som en konsekvens av dette vil forhåpentligvis vil antall plagsomme telefoner fra selgere minke de neste årene.