Vis mer

Lyst til å skeie ut i kveld?

Ikke noe problem å kose seg litt hvis du bare passer på å trene nok.

Ønsker du å bli mer opplagt? Føle deg skarpere på jobb og mindre trøtt hjemme? Å tilbringe mer kvalitetstid med kjæresten?

Å spise et kakestykke uten skyldfølelse? Eller unne deg taco og sjokolade på fredagskvelden?

Svarer du ja på alle disse spørsmålene, da har vi løsningen for deg: Trening.

Les også: Trening som brenner fett

Fysisk aktivitet gir nemlig flere helsegevinster enn vekttap og bedre kondis.

Hvis du leter etter motivasjonen som kan få deg opp av sofaen, her er 7 fakta som kan hjelpe.

Slik får du treningsgnist!

Trening gjør at du kan spise mer

Muskler forbrenner flere kalorier enn fett. Med andre ord, jo mer muskelmasse du har, jo mer kan du spise.

Det er altså lettere å kvitte seg med et kakestykke for en som trener, enn for en som ikke er fysisk aktiv.

- Kan du spise hva som helst? Nei. Men du slipper bedre unna med det. Du kan tillate deg selv å spise usunt i moderate mengder hvis du trener regelmessig, sier Atkinson.

Trening bedrer den mentale prestasjonsevnen

- Ikke bare gjør trening underverker for kroppen, det får deg også til å fungere bedre mentalt, sier fitnessekspert David Atkinson til helsenettstedet Web MD.

Trening høyner energinivåene og øker mengden serotonin i hjernen. Serotonin er en signalsubstans som blant annet regulerer humør, søvn og appetitt – alle viktige faktorer for en produktiv dag.

- Fysisk aktive personer er tydelig mer effektive på jobben, sier Todd A. Astorino, professor ved California State University-San Marcos.

Økt produktivitet vil ikke bare gjøre deg til en bedre ansatt, det vil også forbedre arbeidsforholdene for alle andre. Bedrifter med minst sykefravær har færre helsekostnader og bedre arbeidsmiljø, ifølge Astorino.

Les også: Slik blir du et geni

Trening motvirker stress

Du blir gjerne stresset bare av å tenke på trening, men økt fysisk aktivitet kan faktisk få deg til å bli mer avslappet.

- Trening får kroppen til å slappe mer av, det har også en positiv effekt på humøret og kan forhindre depresjoner, forklarer Cedric Bryant, treningsfysiolog ved The American Council on Exercise.

Du er imidlertid ikke den eneste personen som høster godene av mer glede og mindre stress i hverdagen. Siden du blir mindre irritabel, kan det også forbedre dine forhold med din partner, familie, dine venner og kollegaer.

Les også: Ta kontroll over stresset

Trening gir deg mer energi

Det høres kanskje rart ut, men det å bruke energi kan faktisk gi deg mer energi.

Dette skyldes at kroppen frigjør endorfiner under trening – de samme stoffene som skilles ut når du er forelsket. Fysisk aktivitet kan altså få deg til å føle deg mye mer opplagt enn du var i utgangspunktet.

Økt styrke og utholdenhet gjør hverdagen lettere. Det å bære handleposer og gå i trapper blir plutselig ikke så tungt lenger, og du vil føle at du har mer energi enn før.

En vanlig unnskyldning for å unngå trening er at man er for trøtt. Trening kan gjerne virke utmattende i begynnelsen, da er det viktig å huske på at følelsen ikke er varig.

- Den fysiske trettheten du opplever etter en treningsøkt vil gi seg når kroppen begynner å venne seg til det økte aktivitetsnivået. Etter en stund vil du føle deg mer energisk og opplagt enn noensinne, sier Atkinson.

Les også: Tom for energi?

Trening bygger bedre forhold

Tenk over hva det å trene sammen kan si for forholdet til din partner, venninne, bror eller søster. Det vil også gjøre treningen mer lysbetont. I tillegg blir det lettere å gjennomføre økten.

Å trene sammen med en partner øker nemlig sannsynligheten for at du holder deg til treningsprogrammet og at du når dine mål.

Gå en kveldstur etter middag med din mann eller kjæreste. Møt venninnen eller søsteren din på en aerobictime istedenfor på kafeen.

- Ønsker du et varig vekttap, trenger du sosial støtte, råder Astorino.

Les også: Lokk frem løpelysten

Trening bekjemper sykdom

Forskning viser at fysisk aktivitet motvirker hjertesykdom, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes type 2, leddgikt og beinskjørhet.

- Trening styrker både muskler og ledd og minsker derfor risikoen for vanlige helseproblemer som kommer med alderen, sier Bryant.

Men det er ikke alt. Fysisk aktivitet kan også bedre immunforsvaret og forkorte sykdomstiden ved for eksempel influensa eller forkjølelse - så lenge du ikke overdriver, da.

Når er du frisk nok til å trene?

Trening er godt for hjertet

Ikke bare kan trening motvirke sykdom, det kan også styrke kroppens viktigste muskel: Hjertet.

- Hjertet og blodårer fungerer mer effektivt, og faren for åreforkalkning minsker, forklarer Bryant.

Og når hjertet blir sterkere, klarer det også å pumpe mer blod for hvert slag, slik at pulsen blir lavere.

Hvis du begynner å trene, vil du i løpet av kort tid merke forbedringer i kroppen. Etter en stund blir det lettere å være i fysisk aktivitet, du føler deg mindre utmattet og du blir ikke så lett andpusten.

Les også: Hjerte- og karsykdommer dreper flest