Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Lyst på noe fett?

Dropp pølsa - velg dette.

Noen ganger skjer det bare. Du har så lyst på noe fett at du nesten kunne slaktet grisen selv.

Les også: Så mye fett kan du spise

Dessverre finnes det ingenting som fortjener merkelappen «fett og lett», så hva gjør du?

Ikke helsekost, men...

Før du kapitulerer for kalorisuget og velter deg i smultgryta, vil vi bare si én ting: Bacon.

Hva kan du om fett? Test deg selv her!

De salte små skivene er nemlig bedre enn sitt rykte. Det er ikke helsekost, det skal vi ikke påstå, men skal du først ha noe fett er bacon et lurt valg.

Før vi forteller deg hvorfor, kan det være greit med et par faktaopplysninger:

  • 68 prosent av kaloriene i bacon kommer fra fett - halvparten av dette fettet er mettet, altså det usunne slaget.
  • 30 gram bacon gir 30 milligram kolesterol.
Bacon er med andre ord kraftig kost. Helsedirektoratet anbefaler at maks 200 kalorier av et daglig inntak på 2000 bør komme fra mettet fett.

Les også: 10 tips mot farlig fett

Når suget melder seg

Du skal ikke forspise deg på bacon. Men når fettsuget råder som verst er bacon bedre enn for eksempel pølse.

Dersom du har lyst på en skikkelig cowboy-frokost med egg, bønner og salt kjøtt, er bacon et bedre valg enn pølse.

Les også: Slik gjør du usunn mat sunn

Ifølge helsenettstedet WebMD inneholder to frokostpølser (45 gram) 140 kalorier, 12 gram fett, 4 gram mettet fett, 30 milligram kolesterol, 7 gram protein og 310 milligram natrium.

Tre skiver pannestekt bacon (26 gram) inneholder 120 kalorier, 9 gram fett, 3,8 gram mettet fett, 30 milligram kolesterol, 7,5 gram protein og 435 milligram natrium.

Mer smak, rent kjøtt

Som du ser er bacon mindre usunt enn pølse. Fordelen med bacon er at den også er smakssterk, og at det er rent kjøtt med mer mettende effekt.

Du blir dermed tidligere forsynt av bacon enn av pølse, og 30 gram bacon kan du unne deg til cowboymaten eller på sommergrillen iblant. Et tips er å velge bacontyper med få hvite felter, de har minst fett.