Lysbehandling som slankemiddel

Merker du at søtsuget øker og vekta går opp hver eneste vinter? Da kan du ha en vinterdepresjon. Lysbehandling kan være et godt middel til å kontrollere vekta og få igjen humøret.

Lysbehandling som slankemiddel

Merker du at søtsuget øker og vekta går opp hver eneste vinter? Da kan du ha en vinterdepresjon. Lysbehandling kan være et godt middel til å kontrollere vekta og få igjen humøret.

Noen merker vinterdepresjonen for alvor i etterjulstida, når hverdagen er tilbake i den jevne tralten igjen. Andre hadde store problemer allerede før jul, og måtte kjempe seg gjennom jule- og nyttårshelsgen.

Typiske symptomer på vinterdepresjon er dette: Du sliter deg gjennom hver eneste vinter. Du føler at energien er borte. Søtsuget er derimot på topp, du spiser mer enn vanlig, særlig søtsaker og lett fordøyelige karbohydrater. Noen spiser også fett og mye sjokolade - alt som er godt. Du kan også ha endret søvnmønster og ha ekstra vanskelig for å komme deg opp om morgenen. Du har ikke lyst til å se folk og trekker deg tilbake. Nedsatt sexlyst er også vanlig. Noen har også andre symptomer på depresjon med såkalt nedsatt stemningsleie, der man i større eller mindre grad føler seg trist og lite glad. Hos mange starter problemene i ungdomsårene.

Noen vintre kan gå lettere enn andre, kanskje fordi det noen år er mer snø, som reflekterer lyset, reiser til Syden og hygeglige livshendelser. Lysbehandling

Lysbehandling være effektivt: Hver dag i en til to uker setter du deg foran en såkalt dagslyslampe. Dette er en svært sterk lampe med 10 000 lux i lysstyrke. Du skal sitte der en ahlv time de første dagene, så utvider du til en time.

For mange er en uke eller to med behandling det som skal til for å komme seg gjennom vinteren. Hvis du merker de samme symptomene neste år, er det bare å sette seg foran lampa. En ukes behandling er gjerne det som skal til for å komme seg gjennom vinteren.

Professor Arne holte ved Universitetet i Tromsø gir disse rådene for lysbehandling:

· Behandlingen tas om morgenen som erstatning for naturlig morgendagslys.

· En gang per dag.

· Ca 45 minutter per gang.

· Ca 30 minutter per gang eller med redusert lysstyrke de første gangene.

· Ca 14 dager per behandlingsrunde.

· Ved tilbakefall tas ny behandlingsrunde etter samme oppskrift. (Daglig, om morgenen, 45 min, 14 dager).

· Ved særlig gjenstridige symptomer, kan behandling tas gjennom hele vintersesongen.

· Sitt ca. 25-50 cm fra lampen, varierer med den enkelte lampe, se bruksanvisning.

· Lyset virker gjennom øynene. Ikke sitt og stirr på lyset, kikk opp på det en gang i blant.

· Effekten merkes gjerne raskt (etter noen dager - en ukes tid), fullfør likevel 14 dager.

· Forebyggende behandling på tidlig høst ser ut til også å være virksomt.

Solarium har ingen effekt. Bruk ikke solbriller.

Lysbehandling har ingen vesentlige, kjente bivirkninger utover. Mest kjent er noe anstrengt hodemuskulatur (spenningshodepine) i begynnelsen. Dette gjelder svært få og kan reduseres med kortere behandlingstid (f. eks. 30 minutter fremfor 45 minutter, særlig i begynnelsen), eller lavere lysstyrke på lampen (f. eks. ved lampe med dimmer).

Personer som har skader på øyets hinner og som gjør dem særlig følsomme for sterk lyseksponering, bør kontakte lege før eventuell behandling.

- Ellers behøver du normalt ikke kontakte psykolog eller lege for å sette i gang med lysbehandling på egen hånd, mener Holte.

I relatert artikkel nedenfor kan du lese mer om krav til lamper hvis du tenker på å gå til innkjøp av en, de koster rundt 3000-3500 kroner.

Du kan lese mer om vinterdepresjon og lysbehandling her, klikk på lysbehandling i høyre spalte når siden kommer opp:

mozon.no 18.01.2002