Lurt av mobilpris i utlandet

Maksimalpris på bruken av mobil i utlandet skulle ha fungert fra 15. januar.

Tidlig i januar fortalte DinSide om en avtale mellom EU- og EØS-landene, som skal sette et makstak på hvor mye ringeminutter kan koste når man er på reise (prisene refereres ofte til som eurotariff):

Makspris på mobil i utlandet

Stor overraskelse

Men en leser av DinSide fikk en stor overraskelse etter en ferietur til utlandet, der han selvsagt gikk ut fra at disse prisene nå skulle fungere. Det skulle imidlertid vise seg å være feil:

... noen dager senere fikk jeg faktura fra NetCom hvor de har belastet meg for full pris. I dag ringte jeg til NetCom og spurte hvorfor de ikke hadde redusert prisene, jeg fikk da høre at de nye prisene bare gjalt for nye kunder fra den 15. januar, eksisterende kunder skulle bli inkludert innen mars 2008...

Les også: Feriens billigste mobilsurf

Januar eller mars?

Mobil i utlandet

Bruker du din mobil når du er i utlandet? (Avsluttet)
Ja, men veldig lite(65%) 249
Ja, som normalt(26%) 98
Nei, ikke i det hele tatt(7%) 25
Nei, men kommer nok til det nå hvor maksprisene innføres(3%) 12
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


I pressemeldingen til Post- og Teletilsynet, står det blant annet følgende:

Fra 15. januar 2008 har alle krav på å få eurotariff fra sin norske tilbyder.

- Eurotariffen trådte i kraft 15. januar, men det var så en implementeringsplan knyttet til dette, som sier at ordningen skal være teknisk på plass innen 15. mars. For våre kunder trådte ordningen i kraft 1. februar, som altså er seks uker før fristen. For eksisterende kunder fikk vi ikke ordningen på plass før 1. februar, sier Guri Wormdahl, kommunikasjonssjef i NetCom.

Ring smart i sommerferien

Men kunden vi viser til, har fått beskjed om at de nye prisene første gjelder for eksisterende kunder fra mars måned. Hva er korrekt?

- Det er ikke den informasjonen jeg har fått, det undrer meg veldig, sier Wormdal, som vil sjekke saken, og komme tilbake med ytterligere informasjon.

At implementeringen ikke trenger å være på plass før i mars, bekreftes så vidt av Post- og Teletilsynet, som videre skriver følgende:

Tilbyderne har ansvar for å informere sine kunder om de nye maksimalprisene og skal senest innen 15. mars ha overført alle sine kunder til de nye prisplanene, med unntak av dem som uttrykkelig har bedt om noe annet.

Dette gir med andre rom for at mobilselskapene ikke trenger å være raskt ute med eksisterende kunder.

Moralen er: Sjekk vilkårene for ditt mobilabonnement før du bruker telefonen mye i utlandet. For har du uflaks, gjelder ikke maksimalprisene for ditt mobilabonnement før i midten av mars.

Mer om mobil: