Banker tyr til sleipe triks for at du skal handle på kreditt. Foto: Per Ervland
Banker tyr til sleipe triks for at du skal handle på kreditt. Foto: Per ErvlandVis mer

Lures til julehandel på krita

Kredittselskapene går aggressivt til verks.

For å vinne nye kunder i julehandelen, har kredittkorselskapene gått ekstra aggressivt til verks i år. De lokker med lån på fire sekunder og premier til den flittigste kredittkortbrukeren.

- Ulovlig! fastslår Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet har den siste tiden tatt opp flere saker der kredittkortselskap har brutt loven i kampen om kundene. I julehandelen har kredittyterne tatt en rekke aggressive og ulovlige virkemidler i bruk for å få deg til å velge akkurat deres kredittkort.

Pågående markedsføring

Forbrukerombudet tok i november opp et tilfelle av telefonsalg av kredittkort. Da reagerte ombudet på pushing av kort over telefonen

Ombudet har også sett flere tilfeller av kredittmarkedsføring ved ulovlig e-postreklame, som reklamevedlegg med bompengefaktura og andre adresserte reklamer, samt en rekke annonser i forskjellig medier.

I tillegg til markedsføring av kredittkort overfor nye kunder, oppfordres eksisterende kunder på forskjellige måter til å utnytte den kreditten de har fått innvilget.

Premie til den som bruker kortet mest

I SEB korts «julekonkurranse» kunne kunden som brukte kortet flest ganger, stikke av med 5.000 kroner eller en handlevogn med matvarer.

- Det er ulovlig å bruke slike virkemidler ved markedsføring av kreditt. Opptak av kreditt bør baseres på helt andre hensyn enn muligheten til å stikke av med en premie, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Forbrukerombudet mener det er uheldig at oppfordringene om å handle på kreditt hagler tettere enn på lenge.

- Resultatet kan for mange bli en gjeldstynget start på det nye året, påpeker Thon.

Hør hvordan telefonselgerne lurer deg!

Lokker med lynlån

Forbrukerombudet har siden 2004 hatt nulltoleranse for markedsføring der det fokuseres på hvor raskt man kan få kreditt eller svar på en søknad. Slik markedsføring har blitt sjeldnere de seneste årene, men i det siste har det dukket opp tilfeller hvor det lokkes med lån på få sekunder. Dette er i strid med markedsføringsloven, mener Forbrukerombudet.

- Kreditt kan få store økonomiske følger for kunden. Det er derfor viktig at markedsføringen gir riktige og informative opplysninger og ikke fokuserer på andre forhold, som konkurranser og rask behandlingstid, sier Bjørn Erik Thon

Forbrukerombudet har sendt brev til flere kredittytere og pekt på lovstridige sider ved deres reklamekampanjer.

Les Forbrukerombudets brev til Fokus Bank og Santander Consumer Bank i boksen til høyre.

Lite informasjon om kostnader

Ved enhver markedsføring av kreditt skal det opplyses om den effektive renten. Ikke alle oppfyller denne plikten og tilbyr kredittkort som forbrukeren ikke aner hva koster. Når den effektive renten ligger mellom 20 og 30 prosent, sier det seg selv at det fort kan bli en dyr kreditt.

- Jeg ser svært alvorlig på at enkelte aktører ignorerer plikten til å opplyse om den effektive renten i markedsføringen, sier Bjørn Erik Thon.

Dobbelt så dyr julehandel

DinSide advarte også mot julehandel på krita tidligere i desember. Handelsstanden har fryktet lavere julehandel i år og vil sannsynligvis strekke seg ekstra langt for at du skal handle julegavene akkurat hos dem. Det ser imidlertid ut til at de fleste nordmenn har latt være å ta julen på kredita. Bankenes betalingssentral (BBS) fastslår at 95 prosent av de 11 millionene kjøp som ble betalt med kort i helgen som gikk, var med vanlige bankkort.