Er du en ivrig kredittkortbruker, bør du sette deg ordentlig inn i betingelsene. Foto: Kristina Picard
Er du en ivrig kredittkortbruker, bør du sette deg ordentlig inn i betingelsene. Foto: Kristina PicardVis mer

Lures du til å betale lite?

Forbrukerrådet mener bankenes praksis gir skyhøye renteutgifter.

Bruker du kredittkort, vet du mest sannsynlig at dette ikke er gratis dersom du ikke betaler beløpet innenfor den rentefrie perioden. Nå reagerer imidlertid Forbrukerrådet på bankenes praksis når de sender ut e-faktura.

For når kredittkortregningen havner i nettbanken, er den i mange tilfeller allerede ferdig utfylt med et minimumsbeløp som du skal betale til forfall. Alle kredittkortutstedere opererer med et beløp som du skal betale inn hver måned dersom du har brukt kortet, men dette beløpet kan være bare en brøkdel av det du faktisk har brukt.

Det er fort gjort å klikke godkjenn på bankens forslag til betaling. Gjør du det, begynner rentene å løpe på restbeløpet. Har du brukt et kredittkort og du ikke betaler hele beløpet til forfall etter den rentefrie perioden, kan rentene begynne å løpe fra den dagen du brukte kortet, og ikke fra forfallsdato, men dette er avhengig av hvilket kort du bruker.

Dette kredittkortet har aller best rente!

Kredittfelle?

For bankene er det svært lønnsomt med kunder som ikke betaler hele kortgjelden, for enkelte kredittkort opererer med årlige renter på opptil 25 prosent. I gjennomsnitt har nordmenn 22.000 kroner i kredittkortgjeld, og en slik gjeld koster oss omtrent 5.000 kroner i året.

Vi har sett på hva kredittkortene egentlig koster deg

Forbrukerrådet har vært i kontakt med Skandinaviska Enskilda Banken (SEB), som benekter at e-fakturaer fylles ut med et minimumsbeløp for å lede kundene inn i unødig og dyr kreditt.

- En e-faktura må ha et beløp. Vi fyller inn minimumsbeløpet som kundene må betale i henhold til avtalen, så kan kundene øke dette inntil det beløpet som står oppgitt i fakturaen, hvis de ønsker det. Dersom vi hadde fylt inn hele beløpet, ville mange kunder tro at de må innfri totalsaldo, selv om avtalene deres ikke krever dette. Kunder har også en plikt til å kontrollere fakturaene, sier Tomm Fredrik Olsen, som er leder for markedsavdelingen i SEB Kort til Forbrukerrådet.

Men Forbrukerrådet mener praksisen bør være slik at kunder aktivt må velge om de vil videreføre en dyr kreditt.

Hva mener du? Lurer bankene oss til å betale lite? Delta i debatten under!