<b>Hva koster de? </b>Deilige og sprø gulrøtter, antakelig. Men prisen er ikke å se.
Hva koster de? Deilige og sprø gulrøtter, antakelig. Men prisen er ikke å se.Vis mer

Lurerøtter

De ligger fremme i kassen uten prismerking og koster tre ganger vanlig pris for gulrøtter.

Vi la merke til at vår lokale REMA-butikk i ukesvis har hatt små poser med små gulrøtter liggende ved kassen, uten at de var prismerket. Jenta i kassen visste heller ikke hva de kostet, men sjekket ved hjelp av strekkoden. - 19 kroner. Skal du ha dem?

- Nei takk. Gulrotposene veier 300 gram, så kiloprisen blir 63,33 kroner, eller 3-4 ganger prisen av vanlige gulrøtter i poser eller bunter.

Matbutikkene bryter loven

Antakelig foretas det en del spontankjøp i kassekøen - man slenger dem opp i kurven i den tro at dette ikke kan koste allverden. Det slås inn sammen med det andre man har kjøpt, og man aner aldri at man nettopp anskaffet verdens dyreste gulrøtter.

- Opp til butikkene

- Dette er ikke resulatet av en sentralstyrt kampanje, men et valg i hver enkelt butikk, sier innkjøpsdirektør Martin Klafstad i Rema 1000. - Frukt- og grøntleverandøren er jo innom nesten daglig, og antakelig er det disse som foreslår en slik kampanje overfor kjøpmannen.

Uten prismerking: Rema Calmeyersgate, Oslo. Vis mer
Uten prismerking: Rema Arnebråtveien, Oslo. Vis mer
Uten prismerking: Rema Christian Kroghs gate, Oslo. Vis mer
Uten prismerking: Rema Torggata, Oslo. Vis mer





REMA 1000 er en franchisekjede. Det betyr at alle butikker eies av lokale kjøpmenn.

- Vi var innom fem butikker. Tre av dem hadde gulrøtter i kassen, en fjerde hadde jordbær. Alle uten prismerking.

- Det skal være prismerket, hvis ikke er det umulig å vite hva prisen er. Man taper salg om kundene ikke kjenner prisen.

- Er dere ute i butikkene og sjekker at varer er prismerket?

- Vi er ikke i alle butikker daglig, nei. I gjennomsnitt er vi kanskje innom hver enkelt butikk en gang i måneden.

- Og da sjekker dere om det er korrekt prismerking?

- Vi går gjennom butikken, ja. Men vi ser ikke spesielt på prismerking. To ganger i året har vi også en kjøpmannssamtale med hver enkelt franchisetaker. Her vil vi ta opp manglende prismerking, om vi har inntrykk av at dette er et problem.

Hvor har du forresten vært og sett manglende merking?

- I Oslo.

- Kjøpmennene i Oslo har en konferanse idag. Jeg skal sørge for at dette med prismerking i kassene blir tatt opp som eget punkt.

Det er kjempebra. Så gjør vi litt nytte for oss.

STOR MATPRISTEST:
Ingen slår denne butikken

Pass dere i Nydalen!

- Det er hovedakelig to ting folk klager på, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet. - Det ene er at varer som står ved kassene ikke er merket overhodet. Det andre er at varene er feil priset, slik at de visere seg å være dyrere i kassen enn det som står på hyllen.

Hittil har vi taklet dette problemet ved å sende brev på bakgrunn av klager fra enkeltpersoner. Men nå har vi funnet ut at vi skal gjøre mer ut av det. Om ikke alt for lang tid skal vi begynne å gå ut i forretninger selv og undersøke om prismerkingen er i tråd med reglene.

- Hvor mange er det som skal utføre disse inspeksjonene?

- Ja, vi er 30 ansatte her hos Forbrukerombudet, så det kan i første omgang ikke få så veldig stort omfang. Men vi begynner forsiktig, med å stikke ut et par stykker og forsøke å få et bilde av hvordan dette står til i butikkene.

- Det blir i første omgang butikker rundt kontorene deres i Nydalen som bør passe seg, da? Hva gjør dere når det finner overtredelser?

- Vanligvis vil vi ta dette opp med butikkene, og om de endrer sin praksis så vil saken være ute av verden for vårt vedkommende. Men vi har også adgang til å fatte et tvangsvedtak etter markedsføringsloven med tilhørende tvangsgebyr.

- Så om butikken bare endrer de enkelttilfellene dere oppdager, risikerer de ingenting?

- Ikke såfremt vi ikke kommer tilbake og finner den samme mangelfulle prismerkingen. Utfordringen her er å bruke de ressursene vi har på en mest mulig effektiv måte. Det første vi ønsker, er å få et inntrykk av hvor stort problemet er. Om dette er et stort problem, blir det definitivt en sak for bransjen og for kjedene. De må se på hvordan rutinene og systemene deres er.