Lurer DnB NOR-kunder

Enda en gang har svindlere forsøkt å rappe sensitiv informasjon fra nettbankkunder hos DnB NOR.

I likhet med tidligere forsøk har svindlerne prøvd seg med å sende falske e-postmeldinger til DnB NORs kunder.

Men mens tidligere forsøk har vært gjort på til dels dårlig engelsk, var e-postmeldingen som DnB NORs kunder fikk natt til mandag, skrevet på norsk, men slett ikke uten skrivefeil.

Mysteriet DnB NOR

"Et problem"

I e-posten blir det opplyst at banken har fått et problem med en av serverne, og derfor må kundene oppdatere sin kontoinformasjon på en oppgitt nettadresse som ser ut til å være DnB NORs eget nettsted. Men i realiteten går lenken til et helt annet nettsted. Selv nettstedet som åpenbarer seg, står fram som en tro kopi av DnB NORs hjemmesider, skriver ABC Nyheter.

Farlig å kjøpe piratkopier

- Godt kopiert

Dersom noen av DnB NORs bankkunder falt for svindelforsøket og logget seg på med personnummer og kode, har svindlerne trolig fått tilgang på personopplysninger og anledning til å tappe kontoen.

- Dette er en type svindel som dessverre skjer av og til, men denne gangen var det spesielt godt kopiert, sier informasjonsrådgiver Marit Giske i DnB NOR.

Årets Nigeria-svindel

Hun slår fast at det dreier seg om et såkalt phishing-angrep, det vil si at svindlere lurer mottakeren til å oppgi informasjon som senere kan benyttes av nettskurker.

Giske understreker at banken aldri sender e-post for å be kunder legge igjen personlige opplysninger.

- Vi kjenner så langt ikke til at noen kunder har blitt lurt, men har det skjedd, ber vi dem ta kontakt med kundeservice på 04800, sier Giske.