DÅRLIG ÅNDE: Prøv å få i deg litt C-vitaminer. De skal nemlig holde ånden borte. Foto: Colourbox
DÅRLIG ÅNDE: Prøv å få i deg litt C-vitaminer. De skal nemlig holde ånden borte. Foto: ColourboxVis mer

Lukter ånden din pyton?

Det kan være at kroppen mangler disse vitaminene.

Er du trøtt? Har dårlig ånde? Eller har du fått tørr hud helt uten videre?

Kroppen har forskjellige måter å uttrykke at den mangler noe på, og da er det viktig å lytte. I noen tilfeller kan du faktisk gjøre kroppen din sterkere bare ved å få i deg nok vitaminer og mineraler.

Her er Daily Mails råd mot diverse hverdagsplager:

Les også: Lavkarbo kan gi dårlig ånde

Dårlig ånde

Du trenger: C-vitamin.
Dette vitaminet hjelper kroppen å kvitte seg med overflødig slim og giftstoffer, som kan forårsake dårlig ånde. Ulempen er at virkningen bare varer en liten time, dessverre.

Dagsbehovet for C-vitamin er på 75 mg for kvinner og menn, ifølge Lommelegen.no. Maks anbefalt inntak er 1000 mg, men du bør ikke bruke for mye. Overdosering kan nemlig føre til nyresten, diaré og for høyt jernopptak i kroppen.

Spis dette: Sitrusfrukter, brokkoli, røde grønnsaker som tomater og rødkål.

Les også: Kvitt deg med dårlig ånde

Søvnproblemer

Du trenger: Magnesium.
Magnesium trengs i mer enn 300 biokjemiske reaksjoner i kroppen, ifølge Lommelegen. Dette mineralet bidrar nemlig til normal muskelfunksjon, nervefunksjon og hjerterytme. Det styrker også immunforsvaret og benmineraliseringen.

- Folk som mangler magnesium har ofte problemer med å sove, forteller soveekspert Nerina Ramlakhan, til Daily Mail.

Dersom du er kvinne bør du ikke få i deg mer enn 280 mg magnesium, inkludert gravide og ammende, mens menn trenger litt mer: 350 mg.

Spis dette: Grønne bladgrønnsaker, nøtter, banan, bønner, linser, meieriprodukter, poteter, kjøtt, skalldyr, fisk, mørk sjokolade, kaffe og fullkorn.

Tørr hud

Du trenger: Vitamin A
A-vitamin blir ofte tilsatt i hudkremer, og finnes blant annet i en salve mot kviser og i behandling av psoriasis. I likhet med C- og K-vitamin, er også A-vitamin fettløselig og lagres i kroppen. Ifølge Lommelegen er den anbefalte døgndosen for kvinner på 0,7 mg og 0,9 mg for menn.

Hvorfor bør du bruke det?

- Vitamin A funger bra for å holde huden smidig, og derfor er den ofte brukt i hudkremer, sier doktor Wendy Denning til Daily Mail. Hun påpeker at A-vitamin bidrar til å danne nye hudceller.

Spist for mye A-vitamin?
Dårlig appetitt, irritabilitet, kvalme, oppkast og tørr, kløende hud er noen av symptomene.

Spis dette: Fet fisk, tran, egg, melkeprodukter, gulrot, rød paprika og brokkoli.

Les også: Dette er verdens sunneste måltid

Kalde hender og føtter

Du trenger: Selen.
- Selen kontrollerer thyroid funksjonene. Disse kjertlene som produserer hormoner og som styrer stoffskiftet vårt. For å få et sunt stoffskifte og god sirkulasjon, må vi sørge for at thyroid får alt den trenger for å fungere bra - noe som betyr mye selen, sier doktor Denning til nettavisen.

Anbefalt dagsdose er 50 microgram for menn og 40 microgram for kvinner.

Spis dette: Fisk, skalldyr, egg, nøtter, frø og linser.

Obs! Du bør ikke få i deg mer en 300-350 microgram per dag, ifølge Lommelegen. For mye selen kan faktisk føre til håravfall, negle- og hudproblemer, depresjon, anemi, lever- og nyreskader.

Les også: Supermatvarer du ikke spiser

Kraftig mensturasjon

Du trenger: K-vitamin
Mangel på vitamin K kan føre til økt blødning, og anbefalt daglig dose er 50 mikrogram, ifølge Lommelegen.no. Antibiotika kan også føre til at viktige tarmbakterier blir drept, noe som gir deg K-vitaminmangel. Et stort inntak av vitamin A og vitamin E kan faktisk føre til mangel.

Spis dette: Grønne grønnsaker som brokkoli, spinat, grønnkål, enkelte planteoljer, frokostblandinger av fullkorn, kjøtt, egg og meieriprodukter.

Les også: Spis deg frisk