Luft i magen

Luft i magen kan være både plagsomt, vondt og sjenerende. Men det finnes heldigvis råd.

Alle småbarnsforeldre som har hatt barn med kolikk kan skrive under på at luft i magen ikke er å kimse av. Men mange voksne sliter også med dette problemet. I noen tilfeller ligger det en medisinsk forklaring til grunn, men svært ofte er det maten vi spiser, og måten vi spiser den på, som er årsaken. Den gode nyheten er at du da kan fikse problemet selv, ved å gjøre noen enkle grep i hverdagen:

Unngå kunstige søtningsmidler som blant annet finnes i sukkerfrie pastiller, tyggegummi og drikke. Disse stoffene kan gi luft i magen, og noen har også en lakserende effekt.

Ikke overdriv fiberinntaket, velg heller mellomgrovt brød.

Dropp tyggisen. Når du tygger og svelger, dras mye luft ned i magen.

Vær forsiktig med kullsyreholdig drikke. Karbondioksiden som lager boblene i brusen, kan føre til at det bobler i magen din også.

Drikk én dl Biola hver dag. Den inneholder melkesyrebakterier som stabiliserer bakteriekulturen i tarmen.I
kke spis for mye gassdannende grønnsaker som bønner, kål, erter, asparges og løk. Husk også at varmebehandlede grønnsaker er mindre gassdannende enn rå.

En matvare som gir ubehag for noen, gir ikke nødvendigvis samme utslag hos andre. Prøv deg frem, og merk deg hvordan du reagerer på ulike matvarer.

Kilde: Journal of Clinical Gastroenterol