Ludo Mobils abonnement "Terningkast 6" fristet med oppsiktsvekkende gode betingelser for dem med et moderat forbruk av mobiltelefon-tjenester.  (ILLUSTRASJON: Per Ervland)
Ludo Mobils abonnement "Terningkast 6" fristet med oppsiktsvekkende gode betingelser for dem med et moderat forbruk av mobiltelefon-tjenester. (ILLUSTRASJON: Per Ervland)Vis mer

Ludo Mobil øker prisene

I går kom meldingen kundene ikke ville ha.

For prisbevisste mobilkunder var det en god dag når Ludo lanserte sitt mobilabonnement Terningkast 6 våren 2010:

  • Ludo Mobil subsidierte nemlig kundene med 185 kroner i måneden. Kundene kunne dermed prate, sende meldinger, eller surfe på nettet for 185 kroner i måneden, helt uten å få regning. I praksis betalte du altså kun for overskytende trafikk, og selv når taksameteret begynte å løpe var prisene helt ok, ja - de var faktisk så bra at Ludos Terningkast 6 lå som vinner både av kategorien "lavt forbruk" og "middels forbruk" hos Telepriser.no.
  • Prishopp fra 1. april

    Men i går kveld kom altså e-posten som viste at tilbudet ikke vil vare. Fra 1. april, og nei - dette er ikke en aprilspøk, må nemlig kundene betale følgende:

    • 59,- i månedsavgift. (Før betalte kundene ingenting.)
    • Kunden får da 125 kroner de kan bruke til tale, SMS, MMS eller datatrafikk. (Dette er 60 kroner mindre enn kundene hadde tidligere)

    Begrunnelsen for prishoppet

    Forklaringen er at Post- og teletilsynet har bestemt at alle mobiltilbydere med sterk markedsstilling bør pålegges å imøtekomme enhver rimelig anmodning om samtrafikk i form av terminering i tilbydernes mobilnett.

    I praksis betyr det at Ludo mister termineringsinntekter (= inntekter på inngående trafikk fra andre operatører), og tapet av disse inntektene veltes nå over på kundene.

    Se hele prisvarselet fra Ludo Mobil her

    Og konkurrentene utnytter situasjonen

    Vedtaket fra Post og teletilsynet kommer ikke som noen overraskelse for mobiloperatørene, det har vært kjent i flere måneder allerede.

    Det interessante er dermed hva konkurrentene gjør, og vi har allerede vært i kontakt med Tele2:

    - Nei, vi har ingen planlagte endringer på våre billigste produkter, sier Christian Sæterhaug, salgs- og markedsdirektør i Tele2. Vi ønsker dermed alle kunder som ikke vil betale en fast månedsavgift velkomne. - Vi har delt førsteplassen med Ludo i 2010, og nå er det godt å være alene på toppen igjen, avslutter Sæterhaug.

    NB: Verken DinSides mobilkalkulator eller Telepriser.no er foreløpig oppdatert med Ludos nye priser, men vi jobber med saken.