PRISKRIGEN: De lave prisene vedvarer, selv om kjedene hevder å ta kundenes helse på alvor.
PRISKRIGEN: De lave prisene vedvarer, selv om kjedene hevder å ta kundenes helse på alvor.Vis mer

Priskrig på smågodt:

Lovnader gir ingen helsegevinst

KOMMENTAR: Hvis dere virkelig bryr dere om helsa til kundene deres, må prisene opp nå.

Mandag morgen varslet NTB at Coop ville gi ekstra gode tilbud i form av lavere smågodt-priser, siden «det er mye fest og moro med halloween». Dette ble - ikke overraskende - fulgt opp av Rema 1000 og Kiwi. Det er slik dynamikken er i disse priskrigene, når den ene kjeden hopper, hopper de andre ukritisk etter.

- Som vi har sagt mange ganger før, så gir vi oss aldri på pris. Hvis vi oppdager at en lavpriskonkurrent setter ned prisen på et produkt, så svarer vi, uttalte kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi i den forbindelse.

Både Helsedepartementet og helseeksperter var raskt ute i Dagbladet og kritiserte de lave prisene. Det ble også påpekt at dagligvarekjedene har skrevet under på et felles mål med resten av matbransjen om å gjøre det lettere å velge sunt.

Når Coop nå «gjør helomvending» ifølge db.no, og lover at de aldri mer skal starte priskrig på smågodt, har de gjennomført tidenes markedsføringsstrategi:

Ikke bare har de godgjort sine kunder med å være først ute med lave priser på smågodt i forkant av halloween - de ender også opp som den angrende synderen, som sverger å aldri starte en priskrig på godteri igjen.

Vi vet alle at det å legge seg flat er det mest sympatiske når noen har gjort noe dumt.

Men prisene på smågodt har de ikke gjort noe med.

Fredag i 12-tiden er kilosprisen nøyaktig den samme som da priskrigen startet i begynnelsen av uka; 74,50 per kilo, viser en telefon til en tilfeldig Extra-butikk.

Coop går seirende ut både for de som vil ha billige godteri til halloween, og til de som syns priskrig er en uting, ikke minst på matvarer som er lite gunstige for helsa. De sier altså aldri mer - men hvis noe er så feil som de innrømmer, da må de legge ned krigsøksen og stoppe priskrigen her og nå.

Samtidig påpeker Kiwi at de aldri har startet priskrig på smågodt tidligere. De har sunnhet til folket som hjertesak, noe som inkluderer å redusere inntaket av salt, sukker og mettet fett. Sier de.

Det er fine ord, dette, Kiwi - men det nytter ikke å bekjempe forbruket av sukker ved å kaste seg på en priskrig på smågodt!

Og heller ikke Kiwi har satt ned prisene i skrivende stund; deres kilospris er nøyaktig den samme som hos Extra.

Jeg har stor tro på intensjonene til både Extra og Kiwi, men det er på tide at det ord blir fulgt opp av handling:

Like lett som dere kan justere ned prisene på svært kort tid for å konkurrerene med en av de andre kjedene, kan dere sette dem opp.

Vil dere tenke på helsa til kundene deres, så vær tøff nok til å gjøre det i praksis - før de har hamstret kilosvis av smågodt til halloween.