INGEN INFO: Slik ser SMS-ene som Platekompaniets Kompis-medlemmer får hver måned. Det gis ingen informasjon om hvordan man melder seg av meldingene - det gis først lenger ned på sida når du trykker på lenka. Våre «stopp»-forsøk var fånyttes. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
INGEN INFO: Slik ser SMS-ene som Platekompaniets Kompis-medlemmer får hver måned. Det gis ingen informasjon om hvordan man melder seg av meldingene - det gis først lenger ned på sida når du trykker på lenka. Våre «stopp»-forsøk var fånyttes. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

SMS-er fra Platekompaniet Kompis på grensa av regelverket

Lover å advare bedre mot SMS-reklamer

Platekompaniets Kompis-klubb gir deg SMS-reklame. Men de gjemmer informasjon om hva du får, og hvordan du unngår det.

Som Dinside har skrevet, er det strenge regler for utsendelse av reklame på SMS og e-post. Og ifølge Forbrukerombudet er SMS-reklame blant det som irriterer norske forbrukere aller mest.

- Vi mottar mye markedsføring på personlige flater. Men SMS går nærmest inn i privatsfæren, og kan for mange virke mer påtrengende, sier juridisk rådgiver Eli Bævre i Forbrukerombudet til Dinside.

I utgangspunktet er det faktisk ikke lov å sende reklame-SMS. Men butikker kan gjøre det om kunden tydelig og klart har takket ja til det, og får nok informasjon om hvordan hun stanser det.

Platekompaniet er et godt eksempel på noen som står bak slik reklame. Har du blitt med i Kompis-kundeklubben deres, kan du forvente en tekstmelding hver eneste måned.

Og de innrømmer nå overfor Dinside at de ikke er flinke nok til å følge reglene.

Advarer ikke om SMS-reklamen

- Mange gjemmer opplysninger om SMS-reklame i vilkårene sine. Om forbrukeren bare har godkjent vilkårene, er ikke dette et aktivt samtykke til å få markedsføring på SMS, forteller Bævre i Forbrukerombudet.

INGEN INFO: Det skal bare gjelde omlag fem prosent av de som melder seg inn i Kompis, men de som gjør det på nettet, får ingen informasjon om at de kommer til å motta SMS-er hver måned. Slik lovverket krever. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Det finnes to veier til Platekompaniets Kompis-klubb: I en fysisk butikk, eller på nettsidene deres. Platekompaniet-gründer Rolf Presthus forteller at kundene i butikk får en brosjyre hvor SMS-reklamene informeres om.

Og de som melder seg inn på nettet? Ingen verdens ting. Nettsidene ber om mobilnummeret ditt, men sier ingenting om hva de har tenkt å bruke det til.

- Vi informerer om at kunden vil motta e-postreklame. Vi ser imidlertid at vi ikke har informert om informasjon per SMS. Dette vil vi nå endre, forteller Presthus til Dinside.

Informerer ikke om avmelding

Reglene for SMS-reklame krever at kunden skal få muligheten til å enkelt og gratis stanse reklamene hver gang de sendes ut. Dette gjelder også for kundeklubber som Kompis.

- Reglene sier ikke hvordan man må legge det opp. Men for SMS-reklame må man i praksis skrive noe om avmelding i hver tekstmelding, sier Bævre i Forbrukerombudet.

Fram til august i fjor skrev Platekompaniet hvordan man meldte seg av, i hver eneste SMS de sendte ut. Så, i et par måneder, skrev de at man fant info om avmelding bak lenken i meldingen.

INFORMERTE FØR: Slik så Platekompaniet-meldingene ut i fjor. Dette er i tråd med Forbrukerombudets krav om informasjon i hver melding om hvordan man unngår dem, men nå har SMS-ene slutta å informere om dette. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Men fra og med november i fjor nevner de ikke avmelding med et eneste ord i meldingene sine.

Vil gå gjennom rutinene

SMS-ene som nå sendes ut fra Platekompaniet forteller om et tilbud på nettet, med en lenke som ifølge meldingen forteller om «regler og nettilbud».

- Der informeres det om hvordan man melder seg av SMS, forteller Presthus i Platekompaniet.

- Er det godt nok å gjemme info om avmelding bak en slik lenke, Bævre?

- Det er vanskelig å gi et klart ja eller nei-svar på det. Men jeg tenker umiddelbart at da må man jo klikke seg inn på lenka, og det er det ikke gitt at man gjør. I hvert fall ikke når det ikke står noe i SMS-en om at man kan finne informasjon om avmelding på siden, svarer Bævre i Forbrukerombudet.

- Og hvordan stanser man egentlig Kompis-meldingene deres, Platekompaniet?

- Man sender «PK STOPP» til 2030, forteller Presthus, og legger til:

- Vi vil i etterkant av din henvendelse gå over våre rutiner på dette området. Vi jobber kontinuerlig for å forbedre oss.

Etter at denne artikkelen ble skrevet, har Platekompaniet oppdatert nettsidene sine for Kompis-innmelding. Nå står det at man kan få «SMS med informasjon om tilbud og aktiviteter i din butikk».