Løpesko: Best i test

Er du også på joggebølgen i vår? Da kan det være lurt å vite hvilke joggesko som er best i test.

>>>Se de beste joggeskoene.

Joggebølgen

Vil du komme i form uten å måtte dra på treningssenter tre ganger i uken, er jogging kanskje noe for deg? Du trener når det passer deg - og "treningssenteret" er alltid like i nærheten.

Men skal du løpe, er det aller viktigste at du har gode løpesko. Treningsmagasinet i FORM har nettopp testet 26 av årets løpesko for kvinner. Og selv om de fleste av skoene oppnår minimum middels-karakter, er det likevel noen som skiller seg ut:

Trykk her for å se løpesko-vinnerne.

Prona-hva-for-noe?

Som det ses i bildespesialen, kåres det tre ulike løpesko-vinnere. Avhengig av din løpestil, er det ifølge i FORM nemlig ikke likegyldig hvilken skotype du velger.

Vanligvis deles løpesko inn i følgende kategorier, som altså handler om hvordan du lander på foten:

Hva skal du velge? Vis mer


Overpronasjon: Mange overpronerer, det vil si, løper innover på foten. De trenger derfor støtte rundt fotbuen for ikke å overbelaste blant annet knær og hofter.

Supinasjon: Når du faller utover på foten i landingen. Ses veldig sjelden (og er heller ikke en kategori i denne løpeskotesten).

Nøytral: Når foten lander på midten, slik at du ikke heller til noen av sidene.

I testen er det kåret en vinner for følgende skotyper: Nøytral, lett overpronasjon og overpronasjon.

Sjekk testvinnerne her.

Kilde: Treningsmagasinet i FORM, nummer 6/2007.

Les mer om helse/livsstil: