Lønnsomt med 44.000 på verksted

Hvor mye bør du egentlig spandere i verkstedregninger på bilen din før du kjøper ny? Vi har funnet det magiske skjæringspunktet for vår Mazda fra -93.

Parker vraket!

- Nå må det være slutt. Du må jo ikke finne på å bruke 20.000 kroner i verkstedregninger på en bil som ikke er verdt mer enn 25.000 kroner, sa en mann til meg en gang på vårparten.

Dette hørtes tilforlatelig og ukontroversielt ut. De første dagene tenkte jeg heller ikke mer på det, og godtok utsagnet ukritisk.

Foranledningen var verkstedregningen på 16.500 kroner for min Mazda av -93-årgang - en gammel traver, som aldri har sviktet hittil, verken på ferieturer til Italia eller bikkjekalde vintermorgener. Traverens kilometerstand har imidlertid passert 134.000, og som hos gamle travere flest begynner fysikken å svikte.

Hva var det egentlig han sa?

Kanskje var det min kritiske journalistsjel som bearbeidet utsagnet nattestider - ikke vet jeg - men en morgen våknet jeg fast bestemt på å gå påstanden nærmere i sømmene.

Rustet med excel, internett og telefon, gikk jeg til verks for å se hvor høye verkstedregninger jeg faktisk kunne betale, før min store nybil-drøm viste seg ikke bare som en artig hobby, men også god for husholdningsbudsjettet.

Drømmen

Nybil-ønsket mitt er en Mazda 5. Et søk på Finn.no viste at en ett år gammel Mazda 5 kunne oppnås for 285.000 kroner inkludert omregistreringsavgift. Drømmen min er ikke ekstravagant dyr. Flere mestselgende bilmodeller, blant annet VW Passat og Toyota Avensis, ligger i samme prissjikt.

Jeg er mest opptatt av lavest mulig pris per kjørte kilometer, og mindre opptatt av fritt fargevalg og den slags. Derfor velger jeg en bil som allerede har blitt omsatt første gang. Bruktbilsalg er nemlig fritatt for merverdiavgift, og ved dette grepet drar jeg nytte av effekten av dette. Det yndete objekt har likevel nybilgaranti i to år til, og har kun kjørt 25.000 kilometer.

Ved å velge en bil i et normalt prisnivå og i tillegg legge inn bruktpris i regnestykket, unngår jeg dessuten å beregne kunstig høye kostnader ved nybil-alternativet.

Pengene

Den mest aktuelle finansieringsformen for en ny bil vil for meg være å utvide boliglånet. Med renteforventninger rundt 5 prosent (bankenes utlånsrente), gir dette 3,5 prosent årlig rente etter skatt.

Gammel eller ny bil?
 Mazda 323Mazda 5
Årsmodell19932005/6
Bruktpris25 000285 000
Årlige rentekostnader 3,5% av pris8759 975
Årlig verditap025 000
Forsikring5 84516 200
Sum årlige kostnader672051175
   
Øvre grense verkstedregninger44450 
Alle beløp i kroner.




Svimlende 44.000 kroner er forskjellen i kostnader jeg finner mellom min gamle traver og en ny ønskedrøm - før verkstedregningene, vel å merke.

Det aller meste skyldes verditapet på drømmebilen, som ifølge Leaseplan.no vil være, grovt anslått, i størrelsesorden 25.000 kroner per år de første 3-5 årene. Av prisene på de mange tidlig-nitti-talls Mazda 323´ene som vi finner hos finn.no, slutter vi at prisfallet per år er ubetydelig, og setter det til null i kalkylen.

Forsikringene

I forsikringspremiene for de to bilene har jeg brukt anslag for det mest rasjonelle alternativet i hvert tilfelle. Den gamle traveren kan gjenanskaffes for 25.000, og bør ikke forsikres med mer enn den lovpålagte ansvarsforsikringen. For den nye bilen har jeg budsjettert med full kasko. Premiene fant jeg i kalkulatoren til Gjensidige forsikring, og gjelder for kjørelengde 8.000 kilometer per år, med 20 prosent bonus og ingen rabatter.

Når mine kalkyler gir rom for ublue regninger fra verkstedet før jeg kjøper nytt, ser det ut som om min gamle traver må se frem til et par år til i jobb før han pensjoneres.

Innvendinger

Driftsdirektør Rune Gjerstad hos Leaseplan har imidlertid en del faglige innvendinger mot mine beregninger.

Drømmen. Foto: DinSide Vis mer


Hans første innvending er at jeg drømmer om et eple, mens jeg har en banan. Han mener jeg heller burde beregne kostnadene for en ny bil som er mer sammenliknbar med min gamle, for eksempel en Mazda 3, hvor prisen som ny grovt anslått vil ligge rundt 220.000 kroner. Dette vil redusere finanskostnadene og verdiforringelsen tilsvarende.

Jeg har ingen problemer med å godta innvendingen. Ligger drømmen 100.000 kroner under min, vil dette påvirke de alternative kostnadene - kanskje så mye som 30 prosent, eller 11 - 12 tusen kroner, noe som gir meg et verkstedbudsjett rundt 32.000.

- Et annet alternativ du har, er å kjøpe en bruktbil som er 3 til 4 år gammel. Vår erfaring er at dette et mer økonomisk valg. Da er det årlige verditapet vesentlig redusert, men verkstedregningene har fortsatt ikke steget til nivåer som på en gammel bil, sier Gjerstad.

Også forsikringene i mine kalkyler mener Gjerstad kan være satt for høyt, særlig fordi bonusen vil variere.

- Normalt vil vi regne prisen på en kasko - forsikring til 8 - 9 tusen i året, ikke 16.000, som du opererer med, sier Gjerstad, og føyer til at det er ikke i samsvar med virkeligheten at verdifallet på gamle biler settes til null, men at bilens salgspris trolig faller med 1 - 5 tusen kroner årlig.

Han peker også på at en bil med nyere teknologi, særlig en med liten dieselmotor, også vil gi lavere drivstoff-forbruk.

Justeringer

Med full effekt av Gjerstads innvendinger mot forsikringspremien og verdiforringelsen på den gamle, må jeg justere verkstedbudsjettet mitt ned til 30.000 kroner per år.

Justerer jeg i tillegg drømmen min ned til en Mazda 3, får jeg et årlig verkstedbudsjett på 18.000 kroner.

Ett eller annet sted mellom det høyeste anslaget, 44.000 kroner, og det laveste, på 18.000 kroner, finnes min sannhet om hva jeg bør finne meg i av årlige vedlikeholdskostnader.

Gjerstad er imidlertid ikke ferdig med sine motforestillinger, og melder inn det siste, og etter hans mening viktigste argumentet for mitt nybilkjøp:

- Det har skjedd veldig mye med bilsikkerheten for både sjåfør og passasjerer de siste årene, særlig etter årtusenskiftet. Dette er ikke alltid avspeilet i prisene, og utgjør i tillegg til miljøaspektet etter min mening det viktigste argumentet for å skifte ut en bil som er så gammel som din, avslutter han.

Hmmm..

Hva jeg gjør når neste verkstedregning dukker opp i horisonten, er fortsatt uvisst. Det jeg i alle fall vet, er at påstanden som startet det hele absolutt kan diskuteres. Gitt noen forutsetninger, kan man forsvare verkstedregninger på 20.000 kroner og vel så det.

Det gjelder bare å la være å rødme mens man gjør det.