Stabburet lokket med gratis film til ketchupkjøpere, men fikk problemer da de gikk tom for varer. Foto: Stabburet
Stabburet lokket med gratis film til ketchupkjøpere, men fikk problemer da de gikk tom for varer. Foto: StabburetVis mer

Lokket med utsolgte varer

Idun Ketchup bryter markedsføringsloven, mener Forbrukerombudet.

- Kjøp tre Idun ketchup og få filmen «Det regner kjøttboller», lokker Stabburet på TV, Internett og i butikk. Men Stabburet har gått tom for filmer, og Forbrukerombudet krever at kampanjen stanses umiddelbart.

Forbrukerombudet skriver i en pressemelding at de mener at markedsføringskampanjen er urimelig og villedende. Kampanjen inneholder i tillegg ulovlige direkte oppfordringer til barn om å kjøpe, eller overtale foreldre til å kjøpe, det annonserte produktet.

- Rent lureri

- Å fortsette å oppfordre folk til å kjøpe tre flasker ketchup for å få en film når de ikke har flere filmer å gi bort, er rent lureri, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Forbrukerombudet ber Stabburet om å stanse markedsføringen umiddelbart.

- Stabburet har ikke forutsett kampanjens popularitet og etterspørsel, men det er barna og foreldrene som blir sittende igjen med svarteper - og masse ketchup, sier Thon.

Lar du deg lure av lokketilbud?

- Kampanjen er stoppet

Informasjonsdirektør i Stabburet Robert Rønning sier til DinSide at kampanjen ble stoppet før de mottok brevet fra Forbrukerombudet.

Robert Eønning er informasjonsdirektør i Stabburet. Foto: Stabburet Vis mer


- Vi har sluttet å reklamere på TV, vi har ryddet bort markedsføringsmateriell i butikker der det har vært mulig, og vi har hengt opp plakater og informert på nettsidene våre at kampanjen er avsluttet, sier Rønning til DinSide.

Han forteller at kampanjen har hatt en enorm respons som Stabburet ikke hadde forutsett.

- I Sverige har tilsvarende kampanjer vært vanlig i mange år, og vi antok ut fra svenske erfaringer at 5.000 filmer skulle være mer enn nok for ketchupkampanjen i Norge. Men responsen her har vært overraskende mye større, og det var derfor vanskelig for oss å forutse dette. Vi hadde opprinnelig 5.000 filmer som ble revet bort på en-to-tre. Senere har vi fylt på med flere filmer, og totalt har vi nå delt ut 12.500 filmer, sier Rønning.

Han legger til at Stabburet er uenig i flere av Forbrukerombudets påstander, men ønsker å opptre ryddig ved å svare Forbrukerombudet innen fristen den 10. mai før de går til pressen.

Forbudt

Forbrukerombudet ser alvorlig på saken fordi barn er en spesielt sårbar forbrukergruppe, og markedsføringsloven forbyr direkte kjøpsoppfordringer til barn. Forbrukerombudet er ikke i tvil om at Stabburets ketchup-kampanje henvender seg direkte til barn.

- Barn blir lett fristet når de «får» noe med på kjøpet. Når Stabburet lokker med en populær animasjon i bytte mot ketchup, går det rett hjem hos mange barn - noe også kampanjens popularitet er et bevis på, understreker forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Utsolgt for øyeoperasjoner

Det er ikke første gang vi ser markedsføring av utsolgte produkter. For en tid tilbake var det Argus øyeklinikk som fristet med et oppsiktsvekkende godt tilbud på laserbehandling. Problemet var at kampanjen ble utsolgt over to uker før den skulle ende.

Men kan man bli utsolgt for øyeoperasjoner?

- Det at de får større pågang enn ventet er ingen unnskyldning for ikke å tilby produktet. Vi sier til de næringsdrivende at det er de som kjenner markedet best. De må da vite at så sterkt nedsatt pris vil gi stor etterspørsel. Og da bør man ha litt slingringsmonn i forbrukerens favør, sa juridisk seniorrådgiver Bernhard Vigen i Forbrukerombudet til DinSide.

>>>Les hele saken