Norske forbruker opplever å få penger trukket direkte fra kredittkortet, for abonnement de ikke har takket ja til. Foto: Colourbox.com
Norske forbruker opplever å få penger trukket direkte fra kredittkortet, for abonnement de ikke har takket ja til. Foto: Colourbox.comVis mer

Lokker med rimelige tilbud

Men før du vet ordet av det, har de trukket penger direkte fra kortet ditt.

Netthandelen er i vekst, med det som følger av useriøse aktører. I fjor opplevde en rekke nordmenn å bli lurt inn i abonnementer de ikke hadde bestilt ved å si ja til gode tilbud på produkter. Dessuten ble betalingen for abonnementet trukket direkte fra kredittkortet uten godkjenning.

Ett av firmaene som har operert på denne måten, og som Forbruker Europa fikk rundt 600 klager på i fjor, er Formlife.

– Formlife har vært et kjempeproblem. De som benyttet seg av tilbud derfra fikk trukket cirka 2.000 kroner fra kredittkortet sitt, forteller Ragnar Wiik, leder i Forbruker Europa.

Et nytt selskap som Forbruker Europa nylig har mottatt klager på er Formzone, som benytter samme salgsmetoder som FormLife.

– De opererer med de samme produktene og samme framgangsmåte, blant annet via forlokkende tilbud på Facebook, forteller Wiik til DinSide.

>> Slik sikrer du deg mot konkurs

Pass på dette før bestilling

Ragnar Wiik, leder i Forbruker Europa. Foto: FORBRUKER EUROPA Vis mer


Formzone er bare ett eksempel på aktører med en urimelig handelspraksis på nett. Forbruker Europa skriver i en pressemelding at det i Norden er stadig flere som klager på prøvepakker og varer som kommer i posten, uten at de har bedt om dem.

Manglende eller godt skjulte vilkår er gjerne et hovedproblem. Dessuten bør forbrukerne være føre var når de bestiller varer på nett.

– Blant annet via Facebook er det mange forlokkende tilbud, hvor vilkårene er uklare, påpeker Wiik, og anbefaler alle å ta en skjermutskrift av annonsen og vilkårene før man bestiller.

DinSide har også tidligere omtalt hvordan useriøse aktører markedsfører piratkopier av kjente merkevarer på Facebook.

Her kan du lese flere gode råd om hvordan å unngå falske nettbutikker.

Gjør dette om du blir lurt

Kundene som fikk problemer med Formlife i fjor skal ifølge Wiik ha fått pengene sine tilbake fra banken.

Skulle du oppleve liknende fra useriøse aktører, og få trukket større beløp fra ditt kort uten å ha sagt ja til dette, er det flere ting du kan gjøre.

– Det første man må gjøre er å benytte angreretten på 14 dager, og angre så fort som mulig, sier Ragnar Wiik.

Han påpeker at dersom du får trukket penger fra kortet, og dette ikke kommer frem i vilkårene, vil det være snakk om et avtalebrudd.

– Da har man rett til å kansellere avtalen.

Når du ikke frem overfor aktøren, kan du fremsette et krav til banken.

– Har du betalt med kredittkort, gir finansavtaleloven (54b) deg rett på å få pengene tilbake fra banken, sier Wiik.

Finansavtaleloven sier dessuten at du ikke kan bli trukket for et beløp uten aksept. Altså må det komme tydelig frem gjennom vilkårene.

Les også: Slik sikrer du deg mot konkurs