Kjøper du klær hos Carlings, så får du gavekort så du kan handle mer. Lar du deg friste? Foto: Elisabeth Dalseg
Kjøper du klær hos Carlings, så får du gavekort så du kan handle mer. Lar du deg friste? Foto: Elisabeth DalsegVis mer

Lokker med gavekort

- Jeg tror vi bare har sett starten på dette, sier BI-forsker.

En ny form for rabatt brer om seg i klesbutikkene: Handle - så får du et gavekort.

Klesbutikkene H&M og Carlings samt butikkjeden Åhlens kjører i disse dager kampanjer hvor du får tilbud om et gavekort dersom du handler for mer enn et gitt minimumsbeløp. Kleskjeden Bik Bok kjører en litt annen variant og gir deg et ekstra plagg dersom du kjøper en jeans. Riktignok et plagg under 199 kroner.

>>> Slik får du ekstra rabatter

–Bare sett starten på dette

– Dette henger sammen med den nye lovgivningen som åpnet for bruk av rabattkuponger og lignende. Jeg tror vi bare har sett starten på dette her. Hos Media Markt i Sverige kan du kjøpe en HP-printer og få 300 kroner, og i USA får du skrevet ut en sjekk når du kjøper bil. Dette vil være en del av konkurransebildet i fremtiden, sier førstelektor ved Institutt for markedsføring på BI Jan Ivar Fredriksen til DinSide.

Førstelektor ved BI Jan Ivar Fredriksen mener vi vil se flere kreative markedsføringsstunt fremover. Foto: BI.no Vis mer


Fredriksen mener at så lenge bare noen få kjører slike kampanjer, så gir det et konkurransefortrinn.

– Idet flere begynner med det samme, så flater effekten ut igjen. Butikkene vil ha gevinst av originale kampanjer som å tilby kuponger og gavekort, så lenge det gir en fordel ved å handle akkurat der.

Fredriksen tror imidlertid at de som er først ute, også vil møte skepsis.

– Den norske kunden er ikke veldig vant med dette ennå. Noen vil også tro det er lureri, den terskelen må man først komme over. Når skepsisen er borte, så vil det kunne bli "vill vest", og da vil det være de som finner på det smarteste, som vinner.

Hos Åhlens lokker de med ekstra betalingsmidler om du handler for over 500,-. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer


– Vi fikk mange fornøyde kunder

Kleskjeden H&M vil ikke kommentere salgstall som følge av kampanjer, men Carlings gjør det gjerne.

– Vi valgte denne kampanjen av flere grunner. Det enkleste ville nok være å senke prisen på varen, men vi tror det er viktig å ikke alltid bygge aktiviteter opp rundt pris. Spesielt ikke på helt nye varer, sier Country Manager i Carlings Norway Ronny Mikalsen.

Han mener det har vært et enormt prisfokus i det norske markedet de siste årene og tror dette er noe som over tid er negativt for profilen.

Hva foretrekker du?

Gavekort eller rabatt i kassen? (Avsluttet)
Rabatt. Da betaler jeg mindre.(89%)
Spiller ingen rolle(7%)
Gavekort. Da kan jeg handle mer.(4%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Tanken var å gi studentene en liten belønning når de handler til skolestart. Det er mange som handler med foreldrene, og da oppleves det som positivt at de selv sitter igjen med et gavekort, som de kan bruke i ettertid. Vi har fått en ekstremt god tilbakemelding på denne kampanjen. Vi opplevde både god vekst i omsetningen og fikk mange fornøyde kunder, sier Mikalsen.

Husk å bruke det!

Et gavekort høres fint ut, men dessverre blir svært mange av dem liggende ubrukt i en skuff eller lommebok. Faktisk viser undersøkelser at ett av fire gavekort aldri blir brukt, noe butikkene tjener godt på.

Slår du til på et tilbud fordi det frister med ekstra gavekort, så sørg i hvert fall for å bruke det.

>>> Her får du ikke benytte gavekort

Lov med tilgift

Tilgift betyr at du får noe på kjøpet som ikke har en naturlig sammenheng med varen man kjøper. Mens tilgift tidligere ikke var tillatt i Norge kom det i 2009 en regelendring i markedsføringsloven som gjorde det mulig. Dette har gjort at butikkjedene står friere til å tilby deg noe ekstra når du handler, så lenge markedsføringen fokuserer på hovedvaren og ikke på tilleggstingen.