Løp sammen: Det er vanskeligere å bryte avtaler med en venn enn en avtale med seg selv. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Løp sammen: Det er vanskeligere å bryte avtaler med en venn enn en avtale med seg selv. Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Lokk frem løpelysten

I høst skulle du jogge tre ganger i uken, men… Låter det kjent? Her er 10 tips for mer lystbetont jogging.

Det er ingen tvil om at jogging er bra for kroppen.

- Jogging kan gi deg bedre form, forebygge livsstilssykdommer, gi sterkere bein og til og med gi bedre humør, sier Kirsti Bjerkan, helse- og treningspedagog og kostholdsekspert i helseprogrammet Puls.

Jogging og annen aktivitet kan også motvirke depresjoner:

Bruk terrenget, vær sammen
Men morsomt? Nja, det er det vel ikke akkurat, vil mange si og krype godt tilbake i sofaen.

Men det er faktisk mulig å gjøre joggingen mer lystbetont. Kirsti Bjerkan og DinSide Helse gir deg de 10 beste tipsene:

NATURLIG: Bruk terrenget, dropp asfalten. Det gir variasjon og er bedre for kroppen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


1. Mye sitter mellom ørene. Hvis man i utgangspunktet ikke synes jogging er noe ålreit, må man heller tenke at ”jogging skal det bli fint å prøve”.

2. Få med deg hvordan det ser ut der du jogger, vær til stede, bruk terrenget. I skogen har man for eksempel naturlige forandringer i terrenget som vil gi mer variasjon.

Les også: Ikke mist treningsgnisten:

3. Løp sammen med noen. Mange synes det er veldig hyggelig, dessuten er det vanskeligere å bryte joggeavtaler med en venn enn med seg selv.

4. Dropp asfalten hvis du kan, asfalten gir ikke de helt store opplevelsene. Finn deg heller en skogssti, det er bedre i forhold til belastning på kroppen.

5. Ha med i-pod. Hør på radio og få med deg verdensnyhetene samtidig som du jogger. Eller hør på rask musikk som får minuttene til å ”gå fortere”. Da går løpingen litt av seg selv.

Husarbeid kan også være trening:

6. Skal du jogge flere ganger i uken, ta det litt roligere noen dager og kjør litt raskere tempo en annen dag. På den måten blir det ikke det samme hver dag

7.Konkurrer med deg selv! Start opp med en runde og se hvor lang tid du bruker første gangen. Så kan du ta tiden på samme runden etter en måned og etter to måneder. Slik ser du at du får effekt av det du gjør. Men da må du jogge regelmessig.

8. Ikke gi opp. I begynnelsen kan det føles tungt, men etter noen turer vil du kjenne at det går lettere. Da blir det nok også mer lystbetont.

9. Tenk positive tanker mens du jogger. Planlegg ferien eller helgen. Da kan du lett ”glemme” at du er sliten.

Løp sammen: Det er vanskeligere å bryte avtaler med en venn enn en avtale med seg selv. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


10. Tren intervall: Bruk klokke eller avstandene i terrenget. Øk tempo i stigninger og ro ned etterpå. Det vil gi mer variasjon og gjøre treningen mer spennende.

HUSK: Gode sko når du skal jogge. På denne tiden er det også viktig å passe på å ha riktige klær, ikke for mye eller for lite klær. Husk refleks og vær obs på at det kan være glatt. Løp der du ser underlaget godt.

Passer ikke alle
Orker du fortsatt ikke tanken på å begynne joggingen?

- Hvis motivasjonen for joggingen virkelig er på bunn, så finn på noe annet å gjøre. Ballspill, gruppetrening eller hva som helst som gjør at treningen blir mer lystbetont. Det viktigste er at man gjør noe man synes er gøy, understreker Bjerkan.

Les også: Fotball fetest for fettet:

Jogging er dessuten ikke den ideelle aktiviteten for alle.

- Ikke alle bør starte rett på joggingen. Er man litt stor og dårlig trent, bør man heller begynne med rask gange eller andre aktiviteter. Når man har bygget opp muskulaturen i beina, kan man begynne med jogging, sier Bjerkan.

Les også: Trening mot psykiske plager:

Jogging

Er du en jogger? (Avsluttet)
Ja, elsker det(57%) 317
Jeg driver med annen trening(28%) 157
Nei, orker ikke tanken på trening(15%) 84
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.