Livsfarlig sykkelhjelm

Skal du sykle i trafikken? Da er det tryggest å la hjelmen bli igjen hjemme, hevder en britisk forsker.

Sykkelhjelm øker risikoen for å bli påkjørt i trafikken.

Ja, du leste riktig. Syklister med sykkelhjelm er i større fare enn syklister uten.

Grunnen er at bilsjåførene stoler på dem, viser en engelsk undersøkelse.

Ser proffe ut
Trafikkpsykolog Ian Walker ved Bath University i England plasserte en sensor og et tilrettelagt filmkamera på sykkelen sin. Deretter bar det ut i trafikken, både med og uten hjelm.

Hver gang en bil passerte ham, registrerte sensoren hva slags kjøretøy det var og hvor nær sykkelen den kjørte.

Når han hadde på seg hjelm, kjørte bilistene åtte centimeter nærmere enn når han ikke hadde på hjelm.

Grunnen skal være at syklister med hjelm ser mer profesjonelle ut. Når bilistene stoler på at de klarer på holde seg på hjulene, kjører de mindre forsiktig.

- Studien viser at bilistenes feilmarginal påvirkes av syklistenes utseende, sier Walker ifølge Aftonbladet.

Men selv om Walker hevder at hjelm kanskje ikke hjelper, bør du stole på hjelmen. Forskning har vist at dersom du utsettes for en ulykke, kan hjelmen redde livet ditt.

Livstruende nær
I deler av studien brukte Walker en dameparykk. Det viste at bilister gir mer plass til syklister de tror er kvinner.

Walker ble truffet to ganger. Begge gangene hadde han på seg hjelm. Det var en lastebil og en buss som traff ham.

Så er det også lastebilsjåfører og bussjåfører som er mest uaktsomme overfor syklister. Vanlige biler var i gjennomsnitt litt over en meter fra sykkelen. Lastebiler var i gjennomsnitt 19 cm nærmere, mens busser var 22 cm nærmere sykkelen enn vanlige biler.

- Med den farten og avstanden syklister blir forbikjørt med i bygatene, kan redusert lengde mellom syklist og kjøretøy ha en livstruende følge, sier Walker ifølge en pressemelding.

Studien vil bli publisert i tidsskriftet Accident Analysis & Prevention.

Antall sykkelskader har blitt kraftig redusert de siste årene. Men det er stor grad av underrapportering.

Her kan du lese mer om sykkeltrendene:

 

Mozon.no, 19.09.2006