Illustrasjonsfoto. Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto. Foto: Colourbox.comVis mer

Livsfarlig feilkommunikasjon

Den skriftlige kommunikasjonen mellom leger er så dårlig at pasienter stadig feilbehandles. I verste fall kan det føre til dødsfall.

«Det kan få fatale konsekvenser i form av feilbehandling og i verste fall dødsfall.»


Når eldre pasienter skrives ut fra norske sykehus skal de følges opp av fastleger, hjemmepleiere og helsepersonell på hjemstedet sitt.

Men får de riktig og trygg oppfølging?

En undersøkelse av innleggingsbrev og utskrivingsbrev fra St. Olavs Hospital i Trondheim viser at kommunikasjonen slett ikke er så bra, ifølge forskning.no

- Det verste er at svært mange av pasientene går på faste medisiner, og at denne informasjonen ikke alltid er korrekt i utskrivingsbrevene når pasientene forlater sykehuset, sier universitetslektor Helge Garåsen ved NTNUs medisinske avdeling til DinSide Helse.

- Det kan få fatale konsekvenser i form av feilbehandling og i verste fall dødsfall, understreker han.

Les også: - Legene gjør barna syke

Uklart ansvar
Helge Garåsen og professor Roar Johnsen har undersøkt forholdene på 100 pasienter ved ortopedisk avdeling, lungeavdelingen og hjerteavdelingen ved St. Olavs Hospital.

Bare halvparten av brevene hadde tilstrekkelig bakgrunnsinformasjon om pasientene for oppfølging. En av fire utskrivinger hadde heller ikke definert hvem som skulle være ansvarlig for oppfølgingen.

- Årsaken til at vi undersøkte pasienter over 75 år er at de ofte går på flere medisiner, har flere sykdommer og ikke alltid husker selv. Desto viktigere er det at informasjonen som følger dem er riktig, og forholdene viser at kommunikasjonen mellom primærleger og sykehus er for dårlig. Men likeså kommunikasjonen internt i kommunen, sier Garåsen.

Den skriftlige medisinske kommunikasjonen er spesielt viktig med tanke på eldre pasienter, som ofte har større vanskeligheter med å gi tilstrekkelig opplysninger om egen helsetilstand.

Les også: Smart å ha følge til legen

Ikke fornøyde leger

Legeforeningen bekrefter også problemet.

- Vi er ikke fornøyde, og har sett utfordringene med mangelfull tilrettelegging for samhandling i lang tid. Derfor har Legeforeningen jobbet iherdig med bedre samhandling på mange nivåer, sier president Torunn Janbu i Legeforeningen til DinSide Helse.

En av hovedutfordringene ifølge Legeforeningen er IKT-systemene.

- Den enkelte lege må selvfølgelig gjøre jobben sin, men det gjenstår mange utfordringer med å få IKT-systemer som er standardiserte slik at viktig pasientinformasjon ivaretas og at informasjonsflyten og tilgangen er god, påpeker hun.

Janbu legger til at de fleste innleggelser skjer akutt og innleggende leger er derfor ofte ikke fastlegen. Kvaliteten på henvisningen blir derfor avhengig av den informasjon legen har tilgang til.

Elektronisk pasientkort

Selv om utfordringene for å forbedre kommunikasjonen mellom helsepersonell og pasienter er store i dagens Helse-Norge, finnes det eksempler på kommuner som tar dette svært alvorlig.
Trondheim kommune har valgt å utvikle et elektronisk medisinkort for alle innbyggerne sine.

- Et elektronisk medisinkort er en kjernejournal for deling av helseopplysninger som fastlegen kan utlevere til annet helsepersonell, når pasienten samtykker til det. Kortet skal sikre rett medisin til rett tid, sier Garåsen.

Les også: Frisk med et klikk

Bakgrunnen for dette valget er en tidligere undersøkelse som viste at i 50 - 90 prosent av tilfellene var det ikke samsvar mellom fastlegens og hjemmesykepleiens medisinlister.