Litt trening er nok

Lei av lange treningsøkter? I følge eksperter holder det å trene en halvtime per dag for å holde seg frisk.

Den amerikanske regjeringens råd til et sunnere liv er å trene 60 til 90 minutter hvis du har problemer med vekten eller vil ta et skippertak. Hvis du vil gjøre en innsats for å forebygge sykdom er 30 minutter per dag nok.

Treningstrapp
Du får ulik vinning ut fra hvor lenge du trener. Her er treningstrappen laget av den amerikanske regjeringen:

 

  • Man trenger 30 minutter med fysisk aktivitet de fleste dager for å hindre kroniske lidelser
 

  • Man trenger 60 minutter med fysisk aktivitet for å forebygge mot usunn vektøkning
 

  • Man trenger 60-90 minutter med trening for å gå ned i vekt
 

Ekspertene anbefaler også å spise færre kalorier og mer frukt, grønnsaker og hele havrefrø. Man burde også drikke mindre fettholdig melk, spise mindre fett og salt og trene mer.

Mange treningsmetoder
Hvis du synes det er kjedelig i helsestudioer finnes også andre treningsalternativer. Gå en tur på 15 minutter om morgenen og kvelden, eller kanskje i lunsjen. Da trenger du ikke engang skifte og blir ikke så sliten og svett som etter en hard treningsøkt. Etter en times tid med shopping har du også gått lenge nok.

Synes du heller ikke det høres fristende ut er det ingen grunn til å gi opp. Lett hagearbeid, dans, golf, sykling eller en rolig økt med vekt er også bra for deg.

Likevel er ikke dette nok dersom du virkelig vil holde vekten. Mer energisk trening er bedre. Løping eller jogging, gå fort, rask sykling, svømming, aerobic, hardt hagearbeid, tøffere vektløftning eller ballspill er eksempler på det.

Lite, men bra
Dersom du prøver å få plass til trening i en travel hverdag er det ikke nødvendig å begynne på topp. 10 til 15 minutter med trening per dag er også bra. Ideen er likevel å holde ut i minst 30 minutter moderat fysisk aktivitet hver dag.

- Ideen her er små steg. Få de 30 minuttene først, fordi uavhengig av andre aspekter gir de 30 minuttene deg goder, sier Eric Hentges, som var med på å skrive rapporten, til Associated Press.

Mozon.no, 28.03.2005