LITEN EFFEKT: Dersom du ønsker å få i deg nok omega 3, gjør du lurest i å spise feit fisk. Margarin som er beriket med omega 3 hjelper nemlig lite mot et eventuelt nytt hjerteinfarkt. Foto: Collage/Panthermedia
LITEN EFFEKT: Dersom du ønsker å få i deg nok omega 3, gjør du lurest i å spise feit fisk. Margarin som er beriket med omega 3 hjelper nemlig lite mot et eventuelt nytt hjerteinfarkt. Foto: Collage/PanthermediaVis mer

Liten vits med omega 3-smør

Margarin som er tilasatt omega 3 er ikke så sunt som du tror.

Er du blant dem som velger margarin som inneholder omega 3, fordi det er sunt for hjertet?

Det er det trolig liten vits i. Omega 3-margarin reduserer nemlig ikke risikoen for å få et nytt hjerteinfarkt, ifølge Expressen.se

Les også: Omega 3 - mulig uten fisk?

Testet tidligere hjerte-pasienter

Det er et forskningsprosjekt i Nederland som har kommet fram til at en lav dose med omega 3-margarin og medisinering ikke hadde en merkbar effekt på risikoen for nytt hjerteninfarkt eller andre hjerte- og karsykdommer.

Forskerne tok for seg 4800 personer, menn og kvinner i alderen 60 til 80 år. Alle deltakerne hadde hatt hjerteinfarkt cirka fire år tidligere.

Les også: Spis med hjertet

Lena Jonasson er professor i kardiologi ved Linköpings Universitetssykehus. Hun tilhører dem som tvilerpå at mat som er beriket med omega 3 skal kunne redusere risikoen for hjertesykdom.

- Hvis du ønsker å beskytte hjertet ditt, er det bedre å spise variert, for eksempel fisk, så du får i deg omega 3 helt naturlig, sier hun til den svenske avisen.

Jonasson mener at dersom hjertesyke følger legens råd og tar medisinene sine, er ikke margarin farlig. Heller ikke det som er beriket med omega 3.

Les også: Din guide til omega-3-jungelen

Anbefaler fisk foran beriket mat

Ifølge Mattilsynet bør omega 3-fettsyrer stå for 0,5 prosent av energiinntaket vårt hver dag. Og hvordan gjøres det?

Den beste kilden til omega 3 er hovedsakelig feit fisk som laks, sild og makrell. Men linfrø, valnøtter, egg, rødt kjøtt, grønne grønnsaker, bær og planteoljer inneholder også noe av det hjertesunne fettet.

Du har sikkert merket at det har dukket opp flere og flere produkter som er beriket med omega 3 i butikken?

DinSide Helse har tidligere vært i kontakt med Bjarne Østerud, professor i biokjemi ved Universitetet i Tromsø, og spurt hva han mener om dette:

- Vi ser nå at omega 3 dyttes inn i ulike produkter, som yoghurt. Dette bekymrer meg. Det anbefales absolutt ikke, da du er nødt for å spise så mye av det at du samtidig vil få i deg altfor mye karbohydrater. Inntak av omega 3 uten tilstrekkelig med antioksidanter i kosten – det vil si mye frukt og grønnsaker – er ikke særlig lurt. Omega 3 oksideres raskt, og uten antioksidanter kan et stort forbruk blant annet øke risikoen for åreforkalkning.