Tror du høy pris er det samme som god kvalitet? Der finnes det ingen klar sammenheng, viser stor svensk undersøkelse. Foto: Colourbox/DinSide.no
Tror du høy pris er det samme som god kvalitet? Der finnes det ingen klar sammenheng, viser stor svensk undersøkelse. Foto: Colourbox/DinSide.noVis mer

Liten sammenheng mellom pris og kvalitet

Et dyrt produkt er ikke det samme som et bra produkt, konkluderer stor svensk undersøkelse.

Svenske Tekstfakta har gått gjennom 60 store tester av ulike produkter, og konklusjonen er relativt klar:

Oppsiktsvekkende ofte gjør dyre produkter det dårlig i testene.

La oss ta et eksempel: Senest i forrige uke gjennomførte Testfakta en test av åtte stekepanner. Den dyreste pannen fra Eva Solo havnet på sisteplass, og den nest billigste pannen fra Ica fikk en andreplass.

Selvsagt havner også dyre produkter høyt oppe i mange tester, men gjennomgangen av de 60 grundige testene viser likevel at det er påfallende liten sammenheng mellom pris og kvalitet.

Tror dyrt er bra

Prisen på en vare er, ifølge Testfakta.se, et viktig parameter når vi vurderer hva vi skal kjøpe.

– Jo mer teknisk avansert produktet er, og jo mindre vi vet om det, desto mer bruker vi pris som referanse. Internett og alle prissammenligninger har vært pådriver for denne utviklingen, sier Magnus Söderlund, professor ved Handelshøgskolen i Stockholm til Testfakta.

Og det er ikke bare sånn at vi tror at vi kan kjøpe oss kvalitet gjennom å betale mer, vi opplever det faktisk sånn også.

Kanskje var det derfor Biltema doblet salget da de satte opp prisen på dette produktet.

En lav pris kan faktisk skremme mange fra å kjøpe varen fordi vi leter etter tegn på kvalitet.

Prisen betaler markedsføringen

Professor Söderlund er ikke overrasket over resultatet i undersøkelsen.

– Det vier at prisen ikke alltid er en objektiv avspeiling av leverandørens faktiske kostnader, men mer en markedsføringsvariabel som brukes for å kommunisere en viss verdi, sier han.

Han mener at mange aktører ønsker at produktet deres skal signalisere høy status, men at det ikke behøver å bety at produktene deres har høy kvalitet.

Kjente varer kan prises ned

Seniorforsker i Sifo, Eivind Jacobsen, har tidligere forklart til DinSide at vi skiller mellom kjente og ukjente varer når vi vurderer prisen i vårt eget hode:

– Hvis vi ser en Levi's-bukse avertert til noen få hundrelapper, så slår vi til med en gang. Vi kjenner merket og kvaliteten og vet at dette er en god pris for en slik bukse. Det samme skjer hvis noen for eksempel setter ned prisen på koteletter.

Men å prise opp varen kan fungere utmerket hvis varen er ukjent for forbrukeren og i et midtre prisleie.

– Hvis prisen er den eneste knaggen vi har å holde i, kan vi bli skeptiske hvis varen er for billig. Vi tenker «jøss, hvis det er så billig, så kan det jo ikke være så bra kvalitet», har Jacobsen tidligere forklart.


Hva er din mening om pris og kvalitet? Delta i debatten nedenfor!