Vis mer

Lite og ofte bedre enn mye og sjelden

Rekker du knapt å spise på travle sommerdager? Slik spiser du sunt mellom slagene.

- Mange er altfor redde for å spise mellom måltidene. Det er nok noe som henger igjen fra gamle dager da det var fy-fy. Men så lenge man spiser riktig mat, er mellommåltider faktisk bare sunt, sier Cathrine Borchsenius, ernæringsfysiolog ved Din Kost.

Et passe stort mellommåltid bør bestå av rundt 200- 250 kilokalorier. Men det er slett ikke det samme hvor du får kaloriene fra.

- Det bør være mye fiber og helst litt proteiner i mellommåltidet. Fiber gir en jevn og god blodsukkerstigning, mens proteiner metter godt, forklarer Borchsenius.

Les også: 20 enkle slanketips:

Pass på blodsukkeret
Mat med høy glykemisk indeks, som boller, baguetter, ciabatta, og søtsaker, bør du derimot være forsiktig med ifølge ernæringsfysiologen. Slik mat vil føre til at blodsukkeret ditt stiger kraftig, for så å gå nokså raskt ned igjen..

- Når blodsukkeret går ned igjen, vil du bli ukonsentrert. Du får også raskt lyst på mat igjen, ofte noe søtt, og det blir det vanskelig å holde vekta eller gå ned i vekt. Dermed går vinninga opp i spinninga.

Borchsenius foreslår for eksempel litt nøtter: og frukt eller et stykke grovt brød med skinke og grønt som mellommat. Kesam med frukt eller Sans vanljeyoghurt med müsli er også et godt alternativ.

Bedre forbrenning
Ved å spise lite og ofte, i stedet for mye og sjeldent, blir forbrenningen bedre, forklarer ernæringsfysiologen.

- Vi bruker energi på å spise. Derfor er det smartere å spise én brødskive mange ganger om dagen, enn mange brødskiver én gang om dagen, sier kosteksperten.

Les også: Ti tips for bedre frukt:

Sunn nødproviant
Det er imidlertid ikke alltid like lett å spise sunt når man er midt imellom to måltider. Vi er kanskje på farten, og en kjappis på bensinstasjonen er det beste vi kan spa opp. Forskning viser at søplemat er like farlig som røyk: http://www.mozon.no/vekt-og-kosthold/vekt-og-helse/s%F8plemat+like+farlig+som+r%F8yk/art351352.html
Men med litt nødproviant i veska, kan dagen være reddet.

- Frukt eller en boks valnøtter kan være greit å ha i veska. Ellers er måltidsbarer fra for eksempel Fedon og Atkins en flott måte å få i seg et passe mellommåltid på. De inneholder lite sukker og man blir mett og god, mener Borchsenius.

Hun ”friskmelder” også kaffe latte’n.

- I dag får man som regel kaffe latte med lett-melk og ikke hel-mel. Melken er proteinrik og metter godt, og i tillegg får man et lite piff av kaffen. Kaffe inneholder også anti-oksidanter, påpeker Borchsenius.

Så mange kalorier inneholder maten din: