Øresauksjonen Mr123.com har store problemer med å levere varene. Foto: Faksimile fra Mr123.com/foto: Per Ervland/ montasje: DinSide
Øresauksjonen Mr123.com har store problemer med å levere varene. Foto: Faksimile fra Mr123.com/foto: Per Ervland/ montasje: DinSideVis mer

- Lite håp om bedring

Det europeiske forbrukersenteret Forbruker Europa advarer mot nettauksjonen Mr123.com, etter at flere kunder ikke skal ha fått varene sine. Selskapet innrømmer at de har store problemer.

Forbrukermyndigheter i Norge og utlandet har i lang tid fått klager fra kunder som ikke er fornøyde med øresauksjonen Mr123.com.

Det europeiske forbrukersentret Forbruker Europa går nå ut og advarer mot nettauksjonen Mr123.com, etter at flere kunder ikke skal ha fått varene sine.

- Noen forbrukere venter fortsatt på produkter de vant på auksjon for mer enn ett år siden. Forbrukernes henvendelser besvares med at Mr123.com beklager de oppståtte problemene og lover å levere produktene innen en ny tidsfrist, - men ingenting skjer, melder Forbruker Europa på sine nettsider.

Ifølge forbrukerorganisasjonen skal selskapet som drifter Mr123.com lovet å levere varene, men ingenting skjer.

- Det er lite håp om bedring. Helt uholdbar kundeservice, konkluderer Forbruker Europa.

Mangler penger

Det er selskapet West Camp Synergy som står bak øresauksjonen Mr123.com. Selskapet holder til på Kypros.

Markedssjef Mikko Ollikkala i selskapet innrømmer at selskapet har hatt store problemer med levering av varer den siste tiden.

- Vi sender ut produkter hele tiden til brukerne våre, men det går saktere enn vi ønsker. Vi er i denne situasjonen på grunn av tap av kreditt, etter at en av våre leverandører gikk konkurs i fjor, forklarer Ollikkala.

Han sier selskapet jobber på spreng for å opparbeide seg ny kapital, slik at de kan levere varene som lovet.

- For øyeblikket jobber vi med å skaffe ny kapital, slik at vi kan sørge for at selskapet er i stand til å sende ut produkter som normalt, sier Ollikkala til DinSide.

Omdiskutert auksjonsform

Det er ikke første gang de såkalte øresauksjonene har måttet tåle kritikk fra både kunder og forbrukermyndigheter. Allerede for to år siden omtalte DinSide den nye nettfarsotten øresauksjoner.

Denne typen auksjoner skiller seg fra sine konkurrenter fordi hvert bud du legger inn har en fast, lav verdi, gjerne noen få øre. Men et slikt øresbud koster mer enn det er verdt, gjerne opptil fem til ti kroner stykket, i noen tilfeller mye mer.

Når du legger inn et bud, teller en klokke ned til null. Hvis ingen har lagt inn et bud innen denne fristen, vinner du auksjonsrunden. Dersom noen andre legger inne et bud, starter tidtakeren på nytt.

I 2009 slo Kulturdepartementet fast at konseptet ikke omfattes av Lotterilovens definisjon av lotteri, og dermed slipper å forholde seg til den relativt strenge lotteriloven i Norge.

Forbrukerombudet prøver å få til en ny vurdering av konseptet, slik at øresauksjoner skal bli karakterisert som et lotteri og ikke en auksjonsform.

- Øresauksjoner har lite til felles med auksjoner, men desto mer til felles med lotterier og bør derfor reguleres på samme måte, sier forbrukerombud Gry Nergård.

DINSIDE FØLGER SAKEN: