Liker ikke gebyrfrie banker

Forbrukerombudet vil ha slutt på såkalte gebyrfrie banker.

Forbrukerombudet melder at de har mottatt en rekke klager fra opprørte kunder som føler seg lurt av banker som markedsfører seg som gebyrfrie. Forbrukerombudet har gått gjennom såkalte gebyrfrie banker, og funnet ut at de likevel opererer med ulike gebyrer.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon sier at i enkelte tilfeller er det snakk om brudd på markedsføringsloven.

- Dette er uheldig både for forbrukerne og bankene, som kan risikere å tape tillit hos kundene, sier Thon i en pressemelding.

Årsavgift og valutapåslag

Ifølge Forbrukerombudet er årsavgift på VISA-kort et av de vanligste gebyrene hos de selverklærte gebyrfrie bankene.

Da DinSide sjekket prisene på VISA-kort tidligere i sommer fant vi også at det var mange selskaper som ikke gir tilstrekkelig informasjon om hva kortet koster deg. Verst var den manglende informasjonen om valutapåslag på transaksjoner i utlandet. Noen banker har et valutapåslag på inntil 1,75 prosent, noe som for enkelte vil utgjøre en betydelig sum.

Stor sjekk av 21 kredittkort: Finn ut hvilket kredittkort du bør ta med deg på ferien.