Lidl lider

Lidl lider i Danmark, med en markedsandel på bare fire prosent.

Vi har hørt det før. Lidl har problemer med å innfri sine ville vekstdrømmer:

Stenger Lidl-butikker

Vil være størst

To uker før Lidls toårs-jubileum i Danmark, viser nemlig tall fra analysebyrået Stockmann-Gruppen at det ikke går så godt for den tyskeide billigkjeden. Det skriver danske Berlingske Tidende.

Ifølge avisen er nemlig markedet for de billige matkjedene etter hvert mettet. Og etter to år, har kjeden bare klart å ta fire prosent av markedet innen billigsegmentet. Derfra er det langt opp til kjedens mål om å bli "størst i Danmark".

Les reklamene på nettet

Umulig drøm

- Lidl har penger og tålmodighet, men jeg har vanskelig for å se at de skal kunne slå Netto, sier Henning Bahr, direktør for Stockmann-Gruppen, til Berlingske Tidende. Netto er Danmarks største billigkjede, med en markedsandel på 46 prosent.

Og andre eksperter er enige.

- Man kan stille spørsmålstegn ved om det er en realistisk målsetning å ha ambisjoner om å vokse seg større enn Netto, sier Bruno Christensen, direktør for Retail Institute Scandinavia, til Berlingske.

Kilde: Berlingske Tidende, mandag 10. september, papirutgaven.

Mer om Lidl: