Du trenger ikke papirutgaven selv om du har endringer. Alle tilføyelser og endringer på selvangivelsen kan håndteres i den elektroniske løsningen.  Foto: Berit B. Njarga
Du trenger ikke papirutgaven selv om du har endringer. Alle tilføyelser og endringer på selvangivelsen kan håndteres i den elektroniske løsningen. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Levér papirfritt selv om du har endringer

Last opp vedlegg og ta vare på dokumentasjonen.

Tidligere denne uken rådet DinSide leserne til å levere selvangivelsen elektronisk selv om den var mottatt på papir. Leverer du på papir må du nemlig vente lenger før du får utbetalt eventuelle penger til gode. Leserne våre er imidlertid usikre på hvordan man skal gå frem med elektronisk innlevering dersom man skal gjøre endringer.

Men det er ingen grunn til å fortvile. Endringer og skriftlig dokumentasjon er ikke til hinder for å levere selvangivelsen elektronisk.

Vanskelig med selvangivelse? Ny veileder gjør det lettere å spare skattekroner

Enkle endringer

Flytting av gjeld og renter mellom ektefeller og samboere er en enkel endring som den elektroniske løsningen tar god høyde for. Når du endrer denne posten, kan du velge "overført fra ektefelle/samboer" som årsak til endring i nedtrekksmenyen.

Når du gjør en endring som kan begrunnes med standardsvar i nedtrekksmenyen, trenger du ikke å gi noe nærmere forklaring om endringen i post 5.0 - tilleggsopplysninger. Men det er viktig at du tar vare på dokumentasjonen som understøtter endringene du har gjort. Denne må du nemlig kunne fremvise på forespørsel fra Skatteetaten.

Sjekk om det gjelder deg også: Her er de mest brukte endringene på selvangivelsen

Kompliserte endringer

Skal du legge til nye poster, kan du igjen bruke nedtrekkslisten for å finne riktig post. Skatteetaten oppgir at det på enkelte poster er nødvendig å gi nærmere opplysninger på egne skjemaer. Skjemaene blir tilgjengelige når du legger til en post som krever dette, og blir da automatisk sendt inn sammen med selvangivelsen din.

Skulle det være endringer som ikke kan begrunnes med nedtrekksmeny eller egne skjemaer som forklart over, bruker du post 5.0 - tilleggsopplysninger for å forklare og begrunne endringen.

– Hvis det kreves ytterligere dokumentasjon så er hovedregelen at den må kunne fremvises hvis vi ber om den. Det er noen få poster hvor vi ber om ekstra dokumentasjon ved innsending, da er det mulig å legge ved en fil, forklarer Thomas Tangen, senior kommunikasjonsrådgiver i Skatteetaten til DinSide.

Husk at du aktivt må levere selvangivelsen ("start innsending") dersom du har endringer eller tilføyelser.

Alt om selvangivelsen 2012 finner du her