Lev lenger med blåbær

Blåbærsesongen er i gang. De velsmakende bærene er også noe av det sunneste som finnes i naturen.

Her er én av mange gode grunner til å komme seg ut på blåbærtur i helgen: Blåbær gir deg et lengre liv.

Det er i alle fall konklusjonen til mange forskere som undersøker effekten av antioksidanter i kostholdet vårt. Antioksidantene finnes i mange varianter og har evnen til å motvirke aldring og slitasje på kroppen.

I praksis betyr det at et kosthold rikt på antioksidanter kan motvirke sykdommer som kreft og leddgikt, beskytte deg mot Alzheimers sykdom, beskytte synet og gi deg flere år ekstra på slutten av livet.

Og hvor i naturen finner vi aller mest antioksidanter? I blåbær, selvfølgelig.

100 år med bær
Arbeiderparti-kjempen Håkon Lie er nå i sitt 101. leveår. Til Dagbladet ga han følgende forklaring på hvordan man holder seg gammel og frisk: Kroppsarbeid og blåbær.

På grunn av en artikkel i British Medical Journal ble Lie overbevist om bærenes helseeffekt. Nå spiser han en halv kopp blåbær hver dag. Og den engelske artikkelen har siden blitt bekreftet av en mengde undersøkelser og rapporter som konkluderer med at blåbær er noe av det sunneste du kan putte i munnen.

Blåbær i maten
Om du vil satse på et kosthold med mye blåbær, har du mange muligheter. Nyrørt syltetøy passer til brødmat, pannekaker og desserter. Mange liker også ferske bær med litt melk og sukker.

Blåbær kan godt fryses og brukes i en smoothie. Prøv litt appelsinjuice, en halv banan og en kopp frosne blåbær under stavmikseren - så har du en velsmakende, kjølig og rekordsunn frokost.

- Som næringsmiddel inneholder bærene omkring 10 prosent sukkerstoffer, rikelig med fruktsyrer, fiber, antioksidanter og et blått fargestoff som heter Myrtillin. Sukkerinnholdet er stort i blåbær, derfor er den mild, god på smak og svært næringsrike, den egner seg godt til saft og du kan også lage god vin av blåbær.

- Bærene er så søte at du egentlig ikke trenger å tilsette sukker. Lager du saft trenger du heller ikke finrense bærene, det er bare sunt at en del blader følger med, de er også rike på antioksidanter, sier lege Bernt Rognlien ved Balderklinikken.

 

Mozon.no, 05.08.2006