DatatilsynetS tjeneste slettmeg.no har som formål å bistå nordmenn og -kvinner som føler seg krenket på internett. Hele fire av ti henvendelser dreier seg om Facebook.  Foto: Per Ervland
DatatilsynetS tjeneste slettmeg.no har som formål å bistå nordmenn og -kvinner som føler seg krenket på internett. Hele fire av ti henvendelser dreier seg om Facebook. Foto: Per ErvlandVis mer

Lettere å klage til Facebook

Facebook har nå ansatt norskspråklige personer på sitt supportkontor. Men kundeservicen er fortsatt ikke spesielt imponerende.

For et halvt år siden opprettet Datatilsynet tjenesten slettmeg.no, som har som målsetting å bistå norske forbrukere som føler seg krenket på internett. Nettsiden slettmeg.no har så langt blitt besøkt 460.000 ganger og tjenesten har mottatt nesten 1.800 konkrete henvendelser.

Les mer: Dette vil folk slette

Facebook er hovedproblemet

En svært stor andel av disse henvendelsene dreier seg om nettsamfunnet Facebook. I løpet av sommermånedene har nesten fire av ti henvendelser (39,7 prosent) vært relatert til dette nettstedet.

- Tidligere var det meste av kontaktskjemaer og supportsider på engelsk - og alle henvendelser til Facebook måtte skje på engelsk. Det var da mange som opplevde det som vanskelig å legge frem sin sak overfor nettsamfunnet, skriver Ole Morten Knudsen, rådgiver i slettmeg.no, i en pressemelding.

Vet du hvem som får se Facebook-informasjonen din?

Viktig å gi god beskrivelse

Hva med deg?

Har du opplevd å bli krenket på internett? (Avsluttet)
Nei, aldri(67%) 176
Ja(23%) 62
Ja, mange ganger(10%) 26
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Nå er imidlertid språk-problematikken lagt død. Ifølge slettmeg.no har Facebook nå ansatt norskspråklige personer på sitt supportkontor. Dermed kan den som føler seg krenket på Facebook nå henvende seg på norsk.

- For publikum vil nok dette være til stor hjelp. Det er likevel viktig at publikum bruker korrekt rapporteringsmetode og gir en god beskrivelse av sitt problem når de tar kontakt med nettsamfunnet. Hvis ikke vil det fortsatt være en fare for at rapporten går rett i søpla hos Facebook, sier Knudsen.

Merk deg likevel at Facebook fortsatt har et klart forbedringspotensiale når det gjelder behandlingstid: Ifølge slettmeg.no tar det opp til tre uker å få en rettmessig klage behandlet av selskapet.

Les også: Sjekk hvor utsatt du er for å bli rammet av ID-tyveri

Forbudt å publisere uten samtykke

Blant de nærmere 1.800 henvendelsene til slettmeg.no berøres en rekke problemstillinger, deriblant ønske om sletting av falske profiler, hackede konti, uønskede oppføringer og direkte sjikane. En stor del av henvendelsene dreier seg imidlertid om uønsket publisering av private bilder. Ifølge Knudsen har man i utgangspunktet loven på sin side hvis man ikke ønsker at private bilder skal publiseres på internett.

- Ifølge åndsverkloven skal en alltid be om samtykke fra den avbildede før en publiserer bilde fra private settinger. Om en ikke respekterer loven er det i det minste viktig at en respekterer den avbildedes ønske om at dette ikke skal ligge ute på nett, understreker Ole Morten Knudsen i slettmeg.no.

Slettmeg.no finner du her.

DinSide har tidligere skrevet om Facebooks brukervilkår som har fått kritikk for å være svært kontroversiell, og også den nye tjenesten Places er omdiskutert, da både du og vennene dine med denne kan avsløre hvor du er til enhver tid. Foreløpig er den ikke innført på Facebook i Norge, men det er det flere andre tjenester som gjør, i tillegg til at mange selv gjør det i sine Twitter- og statusoppdateringer på Facebook.

Les mer: Ikke fortell tyven at du er borte