Lett og mett

En ny studie publisert viser at personer som spiser mat med lite fett og sukker, føler seg fortere mett enn dem som spiser energirik mat.

Hvis du for eksempel spiser en sjokolade, får du i deg mye energi i form av sukker og fett, men du blir likevel raskt sulten.

Hvis du ønsker å gå ned i vekt er det derfor viktig å spise mat som fyller opp i magen, men som gir lite kalorier.

Derfor bør du spise mye grønnsaker, frukt, belgfrukter og grove kornprodukter. Dette er mat som inneholder mye fiber.

Mye fiber
Fiberrik mat har ofte lav glykemisk indeks og påvirker derfor ikke blodsukkeret så mye. I tillegg gjør fibrene deg mett uten å tilføre en eneste ekstra kalori til kroppen.

- Mat med mye fiber tar litt tid å fordøye og fyller godt opp uten å gjøre deg fet. Og det er ikke vanskelig å finne vanlige mavarer som inneholder mye fiber, forteller ernæringsfysiolog Hanna Hånes til Mozon.

- Grovt brød, knekkebrød med mye fiber og frokostblandinger med hele korn er gode eksempler. Poteter med skall er gode nå på høsten og ris-typer som ikke kleber etter koking, samt brun ris er også bra. Og selvfølgelig grønnsaker og frukt som inneholder mye fiber og mange andre sunne saker, sier Hånes.

Til frokost
Et kosthold med mer fiber behøver ikke å bety de helt store omveltningene. For de fleste vil det være lettest å starte med noen av matvanene til frokost og lunsj.

-Kornblandinger med hele korn og lite sukker er et flott måltid. Om du er usikker på hva frokostblandingen din inneholder bør du snu pakken og lese på innholdsdeklarasjonen. Om sukker nevnes som en av de første ingrediensene kan du være sikker på at dette er søte saker

(Kilde: American Journal of Clinical Nutrition)

 

Mozon.no, 04.01.2005