Norge har en stor økning på salg av lette meieriprodukter. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.c
Norge har en stor økning på salg av lette meieriprodukter. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.cVis mer

Lett i Norge - fett i Sverige

Lett-trenden i Sverige er på vei ut, og søta bror vil ha feit og naturlig mat. I Norge, derimot, har helsetrenden aldri vært sterkere, fastslår eksperter.

«Det har aldri vært så mange lette meieriprodukter på det norske markedet, og sortimentet kommer sannsynligvis til å øke også i årene som kommer.»


Det viser en undersøkelse fra ACNielsen Sverige. Svenskene har nå har tatt til seg begrepet "naturally good for you" og velger flere fettrike og naturlige produkter.

- Forbrukerne foretrekker smak og naturlighet fremfor fett- og sukkerfrie produkter, sier Bo Ekstrøm, administrerende direktør for ACNielsen Sverige.

Test deg selv: Drikker du deg fet?

Norske helsefriker
- Denne trenden gjelder ikke i Norge, sier Annechen Bugge, forsker ved Statens Institutt for Forbrukerforskning (SIFO) til DinSide Helse. Hun hevder at helsetrenden i Norge aldri har vært så sterk som nå og at frukt og grønnsaker, fet fisk og magre kjøttvarer har salgskurver som går rett oppover.

- Ønsket om å ha en slank og veltrent kropp har eskalert, spesielt hos ungdom. De er opptatt av at mat skal være sunn og billig. Vann, matpakke og eple, er bedre enn hamburger og cola for dagens unge, sier hun.

Les også: Unge digger ferdigsalat

Norge har en stor økning på salg av lette meieriprodukter. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.c Vis mer


Fetere melkeprodukter
Trenden i Sverige gjelder først og fremst meieriprodukter. Salget av bordsmør med et 40 prosent fettinnhold har falt med syv prosent, mens salget av fetere varianter har økt med 15 prosent. Det samme gjelder for dressing, majones, melk og yoghurt. Lettproduktene er blitt mindre populære, mens salget av fettrike produkter øker.

Tines ernæringsrådgiver Lise Foss Andersen, ser ikke den samme utviklingen her hjemme.

- Det har aldri vært så mange lette meieriprodukter på det norske markedet, og sortimentet kommer sannsynligvis til å øke også i årene som kommer, sier Andersen til DinSide Helse.

- Vi har økning i salget på lettere meieriprodukter som ekstra lettmelk, lettyoghurt og magre matlagingsprodukter. Vi ser dessuten at produkter med tilleggsverdi øker, som for eksempel Biola med LGG som er bra for magen, legger hun til.

Les også: Melk: Den største muskelbyggeren?

Men dette betyr ikke at norske forbrukere velger sunnhet over smak.

- Nordmenn skiller i økende grad mellom hverdag og fest og ønsker å leve sunnere i hverdagen, men har et stort fokus på nytelse i helgen, sier Andersen.

- En klar trend er at forbrukeren i større grad er opptatt av smak, og det er en forutsetning at produktene smaker godt selv om de inneholder mindre fett eller sukker. Smaker ikke produktet godt, så er man heller sunn på andre måter, sier hun.

Les også: Frisk og rask fra A til Å

Brus og "søtt"
Brussalget i Sverige går også nedover, og her er det også lettproduktene som drar tallene ned. Ifølge den svenske undersøkelsen har ”antisukkertrenden” hatt stor betydning for nedgangen. Salg av sukkererstatningsprodukter har også gått ned med nesten fire prosent.

- Det som skjer i Sverige minner litt om det vi så i Norge for noen år tilbake. I fjor kom Folkehelseinstituttets studie av søtstoffer, der konklusjonen er at det er helt trygt å drikke lettbrus. Etter dette har vi opplevd en sterk og jevn vekst i salget av sukkerfrie produkter, og en rask reduksjon av antallet feilaktige og negative artikler i media, sier Stein Rømmerud, pressekontakt for Coca-Cola Drikker AS, til DinSide.

Les også: Ufarlig med søtstoffer