Lesernes verste servicehistorier

En frekk taxisjåfør, en pizzamann som løp fra sitt eget søl og håpløs kundeservice. Les og diskuter.

Vi har gitt dere våre verste servicehistorier.

Servicemedarbeiderne fikk selvfølgelig sjansen til å slå tilbake, og gitt servicemedarbeiderne sjansen til å slå tilbake og fortelle om kundene fra helvete.

Vi har også formidlet skrekkeksempler på servicenivået i kommune-Norge - og delt noen horrible eksempler fra oss journalisters hverdag, på ikke-alltid-like-fintfølende henvendelser fra våre lesere.

Diskuter nederst i saken

Strøm av henvendelser

Strømmen med e-poster og debattinnlegg med eksempler på dårlig service vil imidlertid ikke gi seg - og vi håper at vi, ved å dele dette med våre lesere kan gi innsenderne en form for trøst - eller frustrasjonslette.

Du er bare lat! (Illustrasjonsfoto, personen på bildet har ingenting med saken å gjøre.) Foto: Vince Pefaccio Vis mer


Vi vil også starte med en selvopplevd historie. Om ikke annet, så får denne journalisten ihvertfall luftet sin egen frustrasjon.

For et par uker siden var vi nemlig ute for å feire lanseringen av DinSide Helse - og lanseringsfesten varte som seg hør og bør ut i de små timer. Jeg bestemte meg for å ta en taxi hjem, og praiet første og beste.

Jeg bor innerst på et slags gatetun så for å bli kjørt til døren, må man kjøre inn gjennom en parkeringsplass. Det er ingen fire-felts motorvei, men det er absolutt plass til å kjøre gjennom. I enden av gaten er det endel benker og busker, som de siste ukene har vært tilholdssted for en gjeng med ganske hengefulle øst-europeiske håndverkere, som dessverre ikke alltid er like hyggelige å ha med å gjøre.

«"Ha. Du er bare lat. Du må gå, svarte taxisjåføren"»


Men taxisjåføren stoppet på hjørnet.

- Det er inn denne gaten her, sa jeg.

- Du må da klare å gå de siste meterne, sa han.

- Ja, det klarer jeg, men nå er det mørkt, og det hender at det henger endel folk - så jeg vil gjerne at du skal kjøre meg til døren så jeg føler meg trygg.

- Ha. Du er bare lat. Du må gå, svarte taxisjåføren. Han stoppet, og dro kortet. (Og minstetaksten jeg måtte betale lå langt over det takstameteret stoppet på.)

- Unnskyld, kan du være så snill å kjøre meg til døren? Jeg tok taxi hjem nettopp fordi jeg ønsket å komme meg trygt hjem - å gå opp Storgata hit går jo fint, men jeg vil gjerne at du kjører meg helt inn.

- Herregud, du må slutte å være så lat. Om du ikke en gang kan gå disse siste hundre meterne, ja - du kommer til å bli smellfeit! smalt taxisjåføren til med, mens han mumlet for seg selv; hva er det med disse late jentene??

Jeg klarte meg fint, men skjønner fortsatt ikke at det skal være så vanskelig for en taxisjåfør å kjøre noen til døren. Og at det skal være nødvendig å gjøre narr av kundene sine. Heretter tar jeg bare det taxiselskapet som har lovet å kjøre folk - til døren.

Klage er forresten levert taxiselskapet, både muntlig og skriftlig. Tilbakemeldinger er det imidlertid dårlig med.

«Han bare bannet og gikk!! »


P-p-p-pizzakrise

- For et par år siden var jeg og vennene mine på en pizzarestaurant for å feire bursdagen til en venninne. Det var koselig det, og vi bestilte en del pizzaer, skriver en leser.

- Kelneren virket litt småsur men ingen kommenterte det... han hadde fått satt ut et par pizzaer da, og når han kom med den vi skulle ha snublet han i noen sekker og mistet HELE PIZZAEN over meg og venninna mi!!

Da forventer man vanligvis en unnskyldning, men han bare bannet og gikk!! Vi måtte rydde opp pizzaen selv, og klærene/baggene våre var fulle av pizzaost og fettflekker... Æsj! Vi fikk en ny en da, men den måtte vi betale for... med den dårlige oppførselen og det litt unormale uhellet burde vi fått den gratis, mener jeg. Senere knuste den samme kelneren et brett med glass...

Hva synes du? Er ny pizza nok, eller burde den nye være gratis? Og hva med rens av klær og vesker? Diskuter nederst i artikkelen

Kundeserviceloop

- Jeg fikk en cd fra min internettleverandør som skulle ordne oppkobling av min nye PC mot internett. Denne var bare å sette inn i maskinen og alt skulle "gå av seg selv", skriver en annen leser.

«Etter å ha tatt strømkontakten ut og inn igjen, fungerte alt ... men det var etter å ha brukt 2x540 kroner på kundeservice.»


- Det viste seg at dette absolutt ikke gikk av seg selv. Jeg ringte da selskapets "hjelpetelefon" til 18 kroner per minutt. Etter 30 minutter hadde vi gått igjennom nesten alle muligheter for feil, men etter 30 minutter blir samtalen automatisk brutt av operatøren!

De opplyste at dette ble gjort så man ikke skulle bruke "for mye penger". Og at jeg måtte ringe opp igjen om jeg ønsket videre hjelp. Jeg måtte da snakke med den som da tilfeldigvis svarte, og kunne IKKE bli satt over til samme person igjen. Problemet ble ikke løst med nye 30 min. og ny kundebehandler.

Hvordan ble problemet løst til slutt? Vel: Etter å ha tatt strømkontakten ut og inn igjen, fungerte alt som det skulle for vår leser... men det var etter å ha brukt 2x540 kroner på kundeservice.

Godt brukt, dårlig service

Historien om de som ufrivillig kjøpte en mangelfull demonstrasjonsmodell, er et typisk eksempel på slett service. Historien var så lang at vi har valgt å legge den inn i en egen artikkel: Solgte ubrukelig demonstrasjonsmodell

Vanlig folkeskikk

Summa summarum, tror vi man kommer lengst med god folkeskikk. Dette gjelder både servicemedarbeiderne, og kunden. Når det er sagt: Det er en grunn til at det heter serviceyrker - og vi synes man som kunde har krav på å få "litt ekstra" enn bare ren høflighet.

For mange, vi er ihvertfall en av dem, er jo servicen en del av tjenesten man kjøper. Vi vil ha et smil med kaffen (og vi smiler gladelig tilbake); vi vil ha - det er jo også en stor del av grunnen til at man betaler 20 ganger mer for en kaffe man får servert enn den man lager selv.