Les den lille skriften!

Ikke alle IP-telefonileverandørene holder mål. Post- og teletilsynet (PT) har gitt 23 IP-telefonileverandører midlertidige dispensasjoner fra tjenester de egentlig bør tilby for å få lov til å levere bredbåndstelefoni. Det er derfor ekstra viktig å sjekke hva din leverandør lover.


Ifølge PT har 23 tilbydere av bredbåndstelefoni søkt om midlertidig dispensasjon fra en eller flere plikter som normalt påhviler en tilbyder av offentlig telefontjeneste. Nå har PT valgt å offentliggjøre hvem som har søkt om dispensasjon fra hva - hvilke dispensasjoner som er innvilget - og de forskjellige tidsrammene.

Alle selskaper som har fått midlertidig dispensasjon fra ett eller flere områder har plikt til å informere sine kunder om akkurat hva deres tjenester mangler i den perioden det er gitt dispensasjon for, ifølge PT. Denne informasjonen skal ikke kunne misforstås, men gis på en klar og utvetydig måte.

Alle opplysninger skal inngå i markedsføringen av tjenesten, og de kundene som allerede har en avtale med selskapet skal få ettersendt informasjon.

Illustrasjon, Per Ervland Foto: Per Ervland Vis mer


Har du, eller vurderer du IP-telefoni med en av følgende leverandører bør du derfor sjekke nøye hva avtalen din lover:

Tussa Telit, NEAS, Telio, Ip-telefoni, Tele2, Ventelo, Èlla kommunikasjon, NextGenTel, Tafjord Mimer, Kvanmet, Kvinnherad Breiband, HardangerNett, Telenor, Lyse Tele, Enetwork, Phonzo, Enivest, BKK Bredbånd, Abax Communication, Trollfjord Bredbånd, CommSuite, ConnXion og Bellit.

I tabellen under kan du se en røff oversikt over selskapene. Denne informasjonen er imidlertid ufullstendig. For en mer utførlig oversikt, ta kontakt med din IP-telefonileverandør, eller les mer på Post- og teletilsynets nettsider.

Faksimile fra Post- og teletilsynets nettsider. Vis mer