Lei av den evindelige forkjølelsen? Sjekk tipsene fra de som aldri blir syke ... Foto: Colourbox
Lei av den evindelige forkjølelsen? Sjekk tipsene fra de som aldri blir syke ... Foto: ColourboxVis mer

Lei av snørr og hoste?

Les tipsene fra de som aldri blir forkjølet.

Har du mistet tellinga på hvor mange ganger du har vært rammet av forkjølelse denne sesongen? Lei av at den ene snuen avløser den andre? Da er disse tipsene noe for deg.

Har du noen gode tips for hvordan man best holder forkjølelsen på avstand? Del dine erfaringer i debattforumet nederst på siden.

Søvn den beste medisinen

En fersk studie som nylig ble publisert i Archives of Internal Medicine, viste at noe så enkelt som en god natts søvn kan være den beste måten å forebygge forkjølelse på. Forskerne sier at det lenge har vært antatt at det er en sammenheng mellom søvn og forkjølelse, men at det ikke er gjort vitenskapelige studier på dette - inntil nå.

Studien konkluderer med at det er en sammenheng mellom søvn og forkjølelsessmitte. De studiedeltakerne som sov i gjennomsnitt syv eller færre timer, var tre ganger mer sannsynlig å pådra seg forkjølelse, enn de som sov i gjennomsnitt åtte eller flere timer per natt. Forskerne overvåket søvmønsteret til studiedeltakerne i to uker, før alle fikk nesedråper med forkjølelsesvirus inn i nesa - og ble deretter overvåket i ytterligere fem dager for å registrere eventuelle forkjølelsessymptomer.

Varm fruktdrikk skal også hjelpe, ifølge forkjølelsesforskere: Varm eple- eller solbærdrikk har umiddelbar effekt på hoste, sår hals, kuldetokter og trøtthet. Og effekt etter 15 minutter på rennende nese og nysing.

Varm fruktdrikk hjelper

Det medisinske tidsskriftet WebMD har samlet anti-forkjølelsestips fra mennesker som alltid er sunne og sterke og aldri er syke.

Her er tipsene:

Trening

Økt sirkulasjon gir flere hvite blodceller, som leter etter uvedkommende gjester (basiller), og som står bedre rustet til å hamle opp med dem. Det hevder lege og forfatter av boken Women's Bodies, Women's Wisdom, Christiane Northrup.

Kampsportlærer Jennifer Cassetta, hevder overfor det medisinske tidsskriftet WebMD at hun aldri blir syk. Dette forklarer hun med den holistiske tilnærmingen til trening som kampsporten har; det skal berolige sinnet og frigjøre stress.

Munnhygiene

Tannlegen til PR-konsulent Joanna Broussard anbefalte henne for 12 år siden å gurgle med antiseptisk munnskyllevann på fast basis. Etter dette hevder hun å ikke ha blitt forkjølet.

Et annet punkt som budre få deg til å ta bedre vare på munnhelsa, er at tannkjøttsykdommer er blitt forbundet med diabetes, skriver WebMD.

Nylig gikk imidlertid en australsk forker ut og advarte mot bruk av munnskyllevann med alkohol - fordi de ser en sammenheng mellom munnskyllevann med høyt alkoholinnhold, og kreft i munnhulen. Den britiske tannlegeforeningen svarer imidlerti med at studien ikke er konklusiv, og at det er behov for mer forskning på området før man kan si noe sikkert om sammenhengen.

Et eple om dagen ...

Antioksidantet quercetin, som finnes i røde epler, brokkoli og grønn te, kan gi en oppsving i immunsystemet til mennesker som er under stress, skriver Web MD.

En studie utført av David Nieman, PhD, professor ved Appalachian State University, viste at kun 5 prosent av syklistene som fikk quercetin-tilskudd over en periode på fem uker, pådro seg luftveissykdommer i etterkant. Til sammenlikning ble 45 prosent av de som kun fikk placebotilskudd, rammet av luftveissykdommer.

Hva forteller hosten deg?

La bekymringene fly

Bekymringer gjør vondt verre, og bekymrer du deg for å bli syk, så senker det faktisk immunforsvaret - og du blir lettere syk. Stresshormonene kortisol og epinephrine, som øker når du bekymrer deg hele tiden, kan svekke kroppens immunsystem, ofølge WebMD.

Slik lindrer du forkjølelsessymptomer hos småbarn

Øk vitamininntaket

Skorter det på vitamininntaket, bør du yte litt ekstra for å øke dette i disse forkjølelsestider. Du får vitamin D fra laks, egg og melk - og vitamin C fra blant annet sitrusfrukter.

Får du fremdeles ikke i deg nok vitaminer, bør du vurdere et vitamintilskudd. Men pass på så du ikke tar "dobbelt opp".

Se vår pristest av tran og vitaminer

Ohm ...

Web MD siterer yogaterapeut Felice Rhiannon, som gir meditasjon og pusteøvelser æren for at hun aldri er syk.

- Meditasjon hjelper til med å roe ned nervesystemet mitt, og lar immunsystemet virke uten innblanding, sier Rhiannon til Web MD.

Sammenhengen mellom meditasjon og forkjølelse - eller egentlig den fraværende sammenhengen - ble antydet i en studie fra University of Wisconsin og Harvard University i 2003. Frivillige som deltok i et åtteukers opplegg med meditasjon, produserte betydelig mindre forkjølelseskjempende antistoffer enn de som ikke mediterte.

Utadvente blir mindre forkjøla

En studie av Sheldon Cohen ved Carnegie Mellon University, viste at utadvente var mindre utsatte for å pådra seg forkjølelse enn innadvente mennesker. Grunnen er ikke at utadvente snakker med mer folk og blir derfor mer immun mot viruset - men det synes som om utadvente har et eler annet som beskytter dem.

Sosialt nettverk er viktig; mennesker som har et variert nettverk, er mindre utsatte for å pådra seg forkjølelse dersom de skulle utsettes for et virus.

Glade er mer beskyttet

Sheldon Cohen ved Carnegie Mellon University fant også at personer som er godlynnet og positive, var mindre utsatte for å få forkjølelse, enn de som ikke var like glade.

Vask hendene

Vask hendene dine ofte, og med såpe flere ganger om dagen. Dette er spesielt viktig når vi er inne i forkjølelsessesongen. Det er bakterier på dørhåndtak, trappegelender, minibanken, bussetet, mm.

Den amerikanske smittevernorganisasjonen CDC, anbefaler håndvask i 20 sekunder for å unnslippe smittesykdommene.

Influensa eller bare forkjølet?