Helsekostprodukter er populære. Samlet omsettes det helsekost for mer enn 2,4 milliarder kroner i året. Foto: Colourbox
Helsekostprodukter er populære. Samlet omsettes det helsekost for mer enn 2,4 milliarder kroner i året. Foto: ColourboxVis mer

Lei av reklame som lurer

Forbrukerrådet setter nå ned foten. De har gått lei villedende helsekostreklame.

Du har sikkert sett reklamene du også: Preparatene som lover at du vil gå raskt ned i vekt, kremene skal fjerne alt som heter cellulitter, for ikke å snakke om midlene som skal sørge for at det blir full sving under dyna.

Vi tror på naturmidler

- Nå krever vi dokumentasjon for påstandene, og har sendt brev både til bransjen og Mattilsynet, sier fagdirektør for helse i Forbrukerrådet, Terje Kili.

Forbrukerrådet har nå sett seg lei på at helsekostprodukter kommer med løfter som er for gode til å være sant.

Se hva Bransjerådet for Naturmidler har å si nederst i saken.

Helsekostprodukter - god butikk

Helsekostprodukter er populære. Samlet omsettes det helsekost for mer enn 2,4 milliarder kroner i året, ifølge bransjens eget organ, Bransjerådet for Naturmidler (BRN).

Felles for disse produktene er at det i markedsføringen påstås at de har gunstige helsemessige effekter, ifølge Forbrukerrådet.

Les også: Slankeprodukter virker sjelden

- Resultatet kan være at forbrukerne villedes og at man i håp om helsemessige gevinster kort og godt kaster penger ut av vinduet, sier Terje Kili som er fagdirektør for helse i Forbrukerrådet.

Kartlegging viser dårlig dokumentasjon

Ifølge Forskrift om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler, kapittel 6 (utgitt av Helse- og omsorgsdepartementet), skal ernærings- og helsepåstander bygge på og være dokumentert gjennom allment anerkjente vitenskapelige bevis.

- Det er nok en realitet at dette ikke alltid er tilfelle ifølge vår kartlegging, sier Kili.

Les også: 720 produktomtaler avvist av EU

Rådet har gjort en liten kartlegging av markedsføringen av ulike helsekostprodukter.

- Vi har og vært i kontakt med selskapet Med-Eq AS vedrørende markedsføringen av slankeproduktet 30-days. Etter å ha mottatt noe dokumentasjon fra selskapet, er Forbrukerrådet fortsatt noe tvilende til om selskapet i tilstrekkelig grad er i stand til å dokumentere produktets gode virkning.

Forbrukerrådet har i tillegg skrevet brev til helsekostfirmaet Life Scandinavia som reklamerer for produktet ”Purely Greens”.

- I annonsene hevdes en rekke påstander om positive effekter knyttet til bruk av produktet. I brevet ber vi om å få oversendt dokumentasjonen på at produktet faktisk har de effektene som hevdes, sier Kili.

De har også sendt en henvendelse til Mattilsynet, og ber tilsynet vurdere det vitenskapelige grunnlaget for påstander om at en ved hjelp av produktet for eksempel kan gå ned 1-2 størrelser i løpet av 30 dager.

- Forbrukerrådet ville ikke gjøre noe med saken

DinSide.no kontakter Bransjerådet for Naturmidler og spør hva deres kommentar er til at Forbrukerrådet har satt ned foten.

- Alle aktører forholder seg til Syselisten, som gir tillatelse til bruk av visse helsepåstander så fremt de kan dokumenteres enten i forhold til anerkjent kunnskap, tradisjon eller vitenskapelig dokumentasjon, sier Turid Backer, leder i BRN, og legger til:

- Syselisten gjelder i påvente av nytt regelverk fra EU, antatt å komme i 2012, sier Backer, og tilføyer at de tidligere har snakket med Forbrukerrådet om feilaktig reklame. Den gangen ønsket ikke Forbrukerrådet å gjøre noe med saken de meldte inn, ifølge Backer.

- Det er Forbrukerrådet sin oppgave å ivareta sikkerheten til forbruker, så en dialog med oss hadde vi satt stor pris på.

Egentlig gammelt nytt

Dette er ikke første gang Forbrukerrådet ønsker å sette fokus på det de mener er villedende informasjon og reklame.

- Folk har rett til å vite at disse produktene ikke har en vitenskapelig påvist virking når de skal vurdere å kjøpe dem. På alle andre områder har vi slike krav: Hvilken myndighet vil tillate at du selger et flygende teppe som helikopter, spør Kili retorisk.

Han mener Mattilsynet må prioritere dette området, og for eksempel kreve merking av varer uten dokumentert vitenskapelig effekt.

- Hvis ikke gjør de ikke jobben sin for oss forbrukere.