Vis mer

Lei av lurepriser?

Da bør du glede deg.

1.juni trådte den nye markedsføringsloven i kraft, og det er gode nyheter for deg som kunde.

Nå blir nemlig reglene stammet inn med et mål for øye: Alle priser som oppgis i markedsføring skal være så fullstendige, korrekte og dekkende som mulig, slik at du som kunde faktisk skal forstå hva tilbudet vil koste deg.

Utgangspunktet er fortsatt at villedende og urimelig markedsføring er forbudt, og at Forbrukerombudet og Markedsrådet kan gi butikkene tvangsmulkt. Men det stopper ikke der. Byråkratene har nemlig blitt utstyrt med et nytt våpen i kampen mot overivrige selgere, og kan nå også gi overtredelsesgebyr, f.eks. hvis ordet ”gratis” misbrukes.

Hvor går grensen?

- Ord som "gratis", "kr 0,-" og lignende uttrykk kan ikke brukes hvis forbrukerne må betale noe for å få tjenesten, sier seksjonssjef Bente Øverli fra Forbrukerombudet i dagens pressemelding.

For eksempel kan ikke et mobilabonnement med inkluderte ringeminutter markedsføres som gratis hvis det påløper oppstartsavgift eller forbruker må inngå abonnement med
minimumsfakturering/månedsavgift.

Det tas også et oppgjør med de såkalte ”familie- og vennekonseptene”:

- Fram til nå har prisinformasjonen her stort sett vært at det koster kr. 0,- å bruke tjenesten. Det har ikke blitt gitt informasjon i markedsføringen om at en forutsetning for slike tilbud er at du er nødt til å betale for et mobil- eller fastnettabonnement for å få tilgang.

- Dette blir det nå slutt på. Forbrukeren skal nå få et helhetlig bilde av slike familie- og vennetilbud, fortsetter Øverli.

Eksempler

Opplysning om pris skal være klar, entydig og fullstendig. Det vil si at all markedsføring må inneholde alle vesentlige faste og variable kostnader, for eksempel ved kjøp av mobiltelefon med bindingstid eller en digitalTV-tuner fra for eksempel Get eller Canal Digital.

Med faste kostnader menes de kostnader som uansett vil påløpe ved abonnementsavtalen. F.eks: Etableringsgebyr, fraktkostnader, månedsavgift, fakturagebyr, minimumsfaktureringsbeløp / minimumsforbruk per måned.

Variable kostnader er de kostnadene forbrukeren må betale for bruk av et abonnement, for eksempel minuttpris til fast- og mobiltelefonnett (de største operatørenes nett), pris per sms og mms, startavgift, datatrafikk og bruk i utlandet.

Maks bindingstid er 12 måneder!

Bindingstid kan kun brukes der virksomheten påtar seg en utgift til fordel for forbrukeren, f.eks ved å forskuttere prisen på en mobil eller TV-dekoder. (Det holder altså ikke å gi deg rabatt eller litt ringetid med på kjøpet for å binde deg i 12 måneder)

Som før skal det også være mulig å kjøpe seg ut av bindingsperioden mot å betale et gebyr.

Også her må virksomheten oppgi totalpris det første året, så koster dekoderen deg 1489.- i løpet av denne perioden er det denne prisen som nå må oppgis. Det er altså ikke lenger lov å oppgi dekoder 1.- krone, når det forutsetter bindingstid og abonnement med løpende kostnader.

Eksempel på utregning av minste totalpris:

Vis mer



Vil du vite mer? Les hele veiledningen her.