Vis mer

Lei av jo-jo slanking?

En ting er sikkert og visst: Jo-jo slanking er kjedelig! Går du mye opp og ned i vekt? Slik holder du vekten i balanse:

Du har endelig blitt kvitt kiloene du la på deg i julen og føler deg helt på topp. Endelig! Men det er nå det gjelder å styre unna kiloene mange har for vane å legge på seg igjen etter en slankekur. Unngå dette ved å følge våre fem råd:

Styr unna slankemytene som ikke virker. Her er 30 av dem:

1) Vei deg hver dag
Ja, det kan være litt deprimerende å se at vekten fyker opp og ned i takt med hormonsvingingene og saltinntaket. Og det er nettopp av den grunn at mange dietter fraråder deg å gå på vekten hver dag. De vil ikke at du skal bli frustrert og kaste inn håndkleet.

Men ifølge en ny studie som er publisert i tidsskriftet Annals of Behavioural Medicine viser det seg at økt veiefrekvens fører til høyere vektreduksjon i løpet av 24 måneder. Det vil si at personer som slanker seg, og som går på vekten hver dag, har større sjanser for å gå ned i vekt og holde kiloene unna, enn de som bare veier seg med jevne mellomrom.

Hvorfor? Hypotesen til de som ledet studien er at hvis man veier seg ofte, så er det lettere for personer som slanker seg å omjustere seg etter en liten vektoppgang, i forhold til når vektoppgangen er på flere kilo. Så da er det bare å finne frem vekten du har gjemt vekk på loftet eller innerst i et skap, og plassere den på badet igjen med god samvittighet.

2) Legg opp en måltidsplan
Da du slanket deg visste du alltid hva du skulle spise til frokost, lunsj, middag og mellommåltider. Men nå som du har tenkt å opprettholde den vekten du har, må du da være like streng? Svaret er ja, selvfølgelig! For hvis du går tilbake til de matvanene og det matinntaket du hadde før du slanket deg, vil du mest sannsynlig oppleve å gå opp i vekt igjen. Finn ut ditt daglige kaloribehov og lag en kostholdsplan med et fast utvalg frokoster, lunsjer, middager og mellommåltider.

Slik spiser du riktig frokost:

3) Mer fysisk aktiv
Ulempen med å slanke seg og gå ned i vekt er at hvileforbruket ditt blir lavere enn før du begynte å slanke deg. Det er ikke fordi du har ødelagt stoffskiftet, men fordi det skal færre kalorier til for å opprettholde din nye, lavere vekt. Øk energiomsetningen din ved å trene regelmessig, så gir du deg selv litt mer slingringsmonn i hva du kan spise.

Du kan for eksempel bli slankere ved å trene yoga

4) Hold deg til rutinene
Vaner har en tendens til å forsterke hverandre. For eksempel knyttes ofte det å være ”flink”, til å være sunn, spise riktig, trene osv. Og dette er igjen knyttet til en rekke andre vaner. Så dersom du gir slipp på en rutine, kan effekten være at du lar deg friste til å dumpe alle. Tok du multivitamintilskudd mens du slanket deg, fortsett å ta disse. Og hvis du drakk 8 glass om dagen med vann mens du slanket deg, ikke stopp med dette nå.

5) Redefiner hva som er normalt
Mange mennesker som slanker seg vil på et tidspunkt slutte å gå på diett og gå tilbake til sitt normale spisemønster, uten å tenke så mye over matvalgene de går tilbake til. Men realiteten er at hvis du går tilbake til ditt normale kosthold, vil du ende opp med å veie det du normalt veier. Så hvordan opprettholde den nye vekten din uten å føle at du er på en slankekur? Det gjør du ved å lage deg en ny ”normal” rutine, bestående av trening, kosthold og enkelte regler, som at du ikke har lov til å spise mer enn én sukett om dagen. Med tiden vil du føle deg komfortabel med din nye rutine, og det vil bli enkelt å holde på den nye vekten din, og ikke minst vil det føles helt naturlig.

Vil du fortsatt ned i vekt? Finn slankeklubben som passer for deg:

Er du en jo-jo slanker?

Går du opp ned i vekt som en jo-jo? (Avsluttet)
Ja, jeg går opp og ned som en jo-jo. Jeg klarer ikke å holde vekta.(70%) 292
Tja. Det har hendt, men stort er ikke dette er problem for meg.(20%) 83
Nei. Dette har jeg ikke opplevd.(10%) 40
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.