Lei av å telle sauer?

1001..1002.. Er du blant dem som lider av søvnmangel og sverger til sauetelling? Her er noen gode søvntips.

Kaster du deg rundt i sengen om natten, vrir deg frem og tilbake og blir mer og mer forbannet over at du ikke får sove? Da er du ikke alene. Man antar at mellom 500.000 og 1 million nordmenn lider av søvnproblemer i perioder, i følge Dagbladet.

Insomnia er den vanligste betegnelsen for søvnløshet, og den kommer i mange former. Søvnløshet er karakterisert ved ett eller flere av disse problemene:

- Vanskeligheter med å sovne

- Hyppig oppvåking i løpet av natten

- Våkner for tidlig om morgenen

- Føler deg ikke uthvilt når du våkner

I en amerikansk undersøkelse av personer som sliter med søvnmangel svarte 93 prosent at det gikk ut over arbeidsinnsatsen deres. 92 prosent mente at sjansene var større får at de kunne skade seg selv på grunn av søvnmangel. 90 prosent mente det var vanskelig å være sosial med andre. Og 86 prosent mente søvnmangelen kan gi alvorlige helseproblemer.

HER ER 10 TIPS FOR BEDRE SØVN

Forskjellige typer
Det er flere årsaker til søvnvansker: Stress, sykdom, angst, jobbstress, personlige kriser (død, skilsmisse, osv.), depresjon, astma, alkohol, koffein, soveromsmiljø, antidepressiva og slankepiller, er noen av årsakene.

Man skiller vanligvis mellom tre typer av insomnia:

Personer som har transient insomni har vanskeligheter med å initiere og opprettholde søvn. Denne formen varer stort sett kun i noen få netter og er ofte forårsaket av jetlag, midlertidig stress, sykdom eller forandringer i sovemønsteret.

Kortvarig insomni varer inntil 3 uker og er ofte forårsaket av mer langtrekkelig stress og bekymring, som økonomiske problemer, dødsfall, jobbskifte og skilsmisse. Uten hjelp og behandling kan denne formen for søvnløshet eskalere til et kronisk problem.

Kronisk insomni varer i over en måned og forekommer ofte hos personer som lider av depresjoner (90 prosent av pasienter med depresjoner har søvnforstyrrelser), angst eller andre psykiske lidelser. Kronisk insomni kan også forårsakes av dårlige søvnvaner.

Ved kortvarig insomni brukes ofte ikke-farmakologiske behandlingsmetoder som hypnose. Ved kronisk insomni brukes ofte hypnose også som primærbehandling, i tillegg til andre metoder som søvnrestriksjon, avspenningsbehandling og lysbehandling. I enkelte tilfeller blir legemidler tatt i bruk.

 

Mozon.no, 03.03.2006