- Legg på

Når dette selskapet ringer, er det bare å slenge på røret, oppfordrer Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har fått en storm av klager mot det norske selskapet Intermedia. Selskapet blir kritisert for å ringe forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg, samt å ikke opplyse om angreretten som gjelder ved fjernsalg.

- Det er beklagelig at selskaper holder på slik. Slutt med det!, er den klare oppfordringen fra direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Fikk advarsel allerede i fjor

Både Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har gjennom en lengre periode mottatt haugevis med klager på Intermedia. I fjor ønsket Forbrukerombudet å gi selskapet en smekk på hånden, og ga Intermedia en bot på 75.000 kroner.

Boten ble senere opphevet av Markedsrådet, som mente at selskapet hadde endret og bedret rutinene sine.

Dette er tydeligvis mange norske forbrukere uenige i, og i løpet av den siste tiden har Forbrukerrådet mottatt nesten 100 nye henvendelser rettet mot selskapet.

- Skjønner at folk blir irriterte

Denne gangen hevder Forbrukerrådet at Intermedia har ringt opp folk som har annonsert på Finn.no, på tross av at disse forbrukerne har reservert seg i annonsen mot å bli kontaktet av selgere.

- Jeg skjønner at folk blir irriterte, sier daglig leder i Intermedia Sigbjørn Rivelsrud.

Han sier at mange som setter inn annonser på Finn.no, huker av knappen som skal reservere dem mot å bli kontaktet av telefonselgere. Men denne reservasjonsordningen ønsker ikke selskapet å forholde seg til.

- Hvis vi ikke kunne ringt til kunder av konkurrentene våre, hadde vi ikke hatt mulighet til å overleve på markedet, sier Rivelsrud til DinSide.

Han presiserer at det ikke er ulovlig å ringe Finn.nos kunder, selv om de har reservert seg mot telefonsalg.

- Det skaper nok litt irritasjon, og vi skjønner at folk blir irriterte, men vi forholder oss utelukkende til reservasjonsregisteret i Brønnøysund, sier Rivelsrud.

Han oppfordrer alle som ikke ønsker å bli oppringt av selskapet om å registrere telefonnummeret sitt på nettsidene til Brønnøysundregistrene.

Ber kundene legge på

Forbrukerrådet sier at selv om de mener at slike selskaper bryter med norske lover, er det ikke stort man kan gjøre for å stoppe praksisen.

- Dette er typisk et selskap man møter hele tiden, de forsvinner og så dukker de opp igjen, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

DINSIDE: - Har dere sendt klagebrev til selskapet?

- Nei, det er noe som sier meg at med måten dette selskapet operer på , er det liten grunn til å tro at de vil ta et klagebrev til følge, sier Halsos til DinSide.

Han oppfordrer heller forbrukere til å være bevisste når selskap som dette ringer. Har du reservert deg mot telefonsalg, skal ikke slike selskaper ringe deg. Om de ringer, er det bare én ting å gjøre:

- Legg på!, oppfordrer Halsos.

LES OGSÅ: Her er triksene fra telefonselgerne