Studie viser at lukten som kiler deg i nesa når du sover, påvirker hvilke drømmer du får.     Foto: Colourbox
Studie viser at lukten som kiler deg i nesa når du sover, påvirker hvilke drømmer du får. Foto: ColourboxVis mer

Legg dem før klokka 22

At ungdommer får nok søvn er viktigere enn du tror.

Vi trenger gjerne 7-8 timer søvn hver natt, men for de av oss som ikke somler seg i seng tidsnok, kan konsekvensene være verre enn blå ringer under øynene, ifølge Telegraph.co.uk.

Forskere har studert mer enn 15.000 amerikanske skoleelever mellom 12 og 17 år, og foreldrene deres. Gjennomsnittlig sov ungdommene i sju timer og 53 minutter hver natt. For tenåringer er det anbefalt å sove i ni eller flere timer hver natt.

Tenåringene som fikk lov til å være oppe til etter midnatt, hadde 24 prosent større sjanse for å lide av depresjoner, og 20 prosent større sjanse for å tenke på selvskading, enn de som måtte legge seg klokka 22 eller tidligere.

Søvnmangel svekker moralen
Har du en tungsindig tenåring?

Jo mer jo bedre

Forfatterne av studien, som ble publisert i magasinet Sleep, kunne fortelle at jo mer søvn tenåringene fikk, jo bedre er det for den mentale helsen deres.

Tenåringer som til vanlig sov i fem eller færre timer per natt hadde 71 prosent større sjanse for å lide av depresjoner, og 48 prosent større sjanse til å tenke på selvdrap enn de som fikk åtte timer søvn hver natt.

- Resultatene våre stemmer med teorien om at søvnmangel er en risikofaktor for depresjoner, sier en av forfatterne bak studien, doktor James Gangwisch. Han er professor ved Columbia University College of Physicians and Surgeons i New York.

- Nok kvalitetssøvn kan derfor virke preventivt mot depresjoner og være en behandling for depresjon.

Kan gjøre deg gal

Forskerne tror at søvnmangel er direkte linket til depresjon og tanker om selvdrap, fordi det gjør at ungdommene blir dårligere rustet til å takle hverdagsstress. De har problemer med nære relasjoner. Det er også sannsynlig at de får større humørsvingninger.

God søvn gir god morgen
15 tips for god søvn
Unaturlige a-mennesker

Tidligere forskning har vist at søvnproblemer bokstavelig talt kan gjøre deg gal. Insomnia og andre søvnrelaterte problemer kan føre til sykdom, inkludert psykiske lidelser og posttraumatisk stress. Søvnproblemer har lenge vært knyttet til psykiske lidelser, men det ble regnet som en virkning av sykdommen. Nå tror forskere ved Harvard at årsaken til mange psykiske lidelser nettopp er søvnproblemer.

Ifølge en artikkel i New Scientist har andre studier vist at å behandle pasienter med sovepiller kan lindre depresjon.

La tenåringen sove
Ti syke søvnlidelser
Gode råd for trøtte tryner

Dårlig søvn gir drittunger

Forskerne gransket søvnmønster og atferd hos 280 friske barn mellom sju og åtte år, og fant ut at de som sov mindre enn åtte timer per natt var de mest hyperaktive. Foreldrene til barna trodde som regel at barna sov mer enn det de faktisk gjorde.

Ekspertene mener at tilstrekkelig med søvn kan forbedre oppførselen til normalt friske barn, og redusere symptomene på ADHD hos de som lider av det. Bare 30 minutter mer søvn per natt skal ifølge forskerne ha stor betydning for atferden til barna.