Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com
Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.comVis mer

Legespråk gir problemer

Forstår du ikke legen? Medisinsk språk kan skape angst og problemer hos pasienter, ifølge ny forskning.

«Mange leger har en tendens til å ta med seg sjargongen de bruker i fagmiljøet i møte med pasientene. »


I en ny kanadisk studie kommer det frem at misforståelser i kommunikasjonen mellom lege og pasient er en utbredt tendens. Forskerne bak studien mener det er lite som skal til før en misforståelse oppstår, og det kan få fatale konsekvenser, skriver cbcnews.ca

Les også: Livsfarlig feilkommunikasjon

- Mange leger har en tendens til å ta med seg sjargongen de bruker i fagmiljøet inn på kontoret og i møte med pasientene. Det kan føre til misoppfatninger som resulterer i at pasienten går glipp av korrekt og viktig informasjon om egen helsetilstand, sier Dr. Peter Lin til CBC News.

Forstår du hva legen sier?

Ta testen her

- Still spørsmål

Pasientene kvier seg ofte for å stille legen spørsmål, mener professor. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com Vis mer

Professor dr. med. Per Holck ved Universitetet i Oslo (UiO) mener dette er en problemstilling som finnes i de fleste fagmiljøer.

- Dette gjelder nok ikke bare legene. Hver faggruppe har sitt interne språk som det kan være vanskelig for andre å forstå. Det er helt klart en utfordring, og vi legger vekt på at man skal være tydelig og presis i møte med pasientene når vi underviser studentene, sier han til DinSide Helse.

Holck tror legene bør øve inn nye teknikker for å legge seg på pasientens nivå. Dessuten må pasientene bli flinkere til å stille spørsmål, oppfordrer han.


Les også: Gir legene terningkast

- Pasientene er nok ofte redde for å vise sin ukyndighet, og frykter at spørsmålene kan virke som en indirekte kritikk av legen og hans eller hennes forklaringsevne, sier han, og legger til:

- Dette er en viktig utfordring, for ingen trenger å vite hva som skal til og hvilke medisiner en skal bruke for å bli frisk, mer enn pasienten selv, påpeker han.

- Legens ansvar
Lin tror legene fort kan glemme at pasientene ikke har noen forutsetninger for å forstå faguttrykkene deres, og mener det er viktig at det blir satt fokus på å bruke et så presist og folkelig språk som mulig. Dr. Melinda Lyons, som har forfattet studien, er enig.

- For å unngå unødige og farlige misforståelser er det helt nødvendig at legene ser på språkbruken i møtet med pasientene, sier hun.

Les også: Så lett dumper du fastlegen

Lin oppfordrer alle til å spørre legen dersom det er noe de ikke forstår, og anbefaler pasienter å lære seg noen medisinske uttrykk som særlig er relatert til egen helsetilstand, før de skal til legen.

Studien er publisert i det medisinske tidsskriftet the Lancet.


Les også: Smart å ha følge til legen