<B>KAN BLI DYRERE: </B>Lefdal har annonsert TV-er til priser som er tusen kroner lavere enn hva kundene må betale. Fordi butikken allerede har kalibrert dem.  Foto: JOAKIM MANGEN / LEFDAL
KAN BLI DYRERE: Lefdal har annonsert TV-er til priser som er tusen kroner lavere enn hva kundene må betale. Fordi butikken allerede har kalibrert dem. Foto: JOAKIM MANGEN / LEFDALVis mer

Lefdal kalibrerer TV-ene uten å spørre kundene

Og prisen blir tusen kroner høyere enn prislappen. - Ulovlig, mener Forbrukerombudet.

I fjor vinter fortalte Dinside hvordan Elkjøp tar 1.000 kroner for «klargjøring og kalibrering» av nye TV-er. Også Lefdal, som har samme eiere som Elkjøp, tilbyr dette.

- Virker som bortkastede penger, mente Dinsides TV-ekspert Øyvind Paulsen den gang.

Ønsker du ikke tjenesten, er løsningen i utgangspunktet enkel: Du takker nei.

Men enkelte kunder opplever at denne valgfriheten forsvinner, fordi butikken allerede har tatt avgjørelsen for dem.

LES MER: Derfor mener TV-testeren at Elkjøps TV-kalibrering er helt meningsløs

AVANSERT: Å kalibrere en TV kan være krevende arbeid. Men det bør gjøres der TV-en skal brukes, ikke i butikken, mener vår ekspert. Foto: ØYVIND PAULSEN Vis mer


Tusen kroner dyrere

- Vi var ute for å kjøpe ny TV på lørdag, og endte opp hos Lefdal, forteller Magnus Beksrud til Dinside.

Selgeren anbefalte en Samsung-TV med en prislapp på 7.990 kroner. Den skulle være «best i test» – men, sa selgeren: Bare om den var skikkelig kalibrert. Derfor hadde butikken allerede kalibrert alle de syv modellene de hadde på lager.

Dette skulle butikken ha tusen kroner ekstra for. Og den reelle prisen var derfor ikke 7.990 kroner, slik prislappen sa, men 8.990 kroner.

- Prøvde meg på at siden TV-en allerede var kalibrert og priset til 7.990 kroner, måtte han også selge den for den prisen. Men det gikk ikke, forteller Beksrud, som gikk tomhendt ut av butikken.

Dinside har også blitt kontaktet av en annen leser som opplevde nøyaktig det samme. Også her ble TV-en tusen kroner dyrere, fordi Lefdal hadde kalibrert alle eksemplarene de hadde på lager.

LES OGSÅ: Elkjøp ga bort produkter mot at mottakeren la igjen anmeldelse

LUKTER LOVBRUDD: Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet mener tvangskalibrering kan bryte loven. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Mener det bryter loven

Dinside skrev nylig om NorgesEnergi som solgte en strømavtale gjennom Elkjøp. Det forsikringsaktige produktet Norgespakken var inkludert i avtalen, og Forbrukerombudet mente dette brøt markedsføringsloven.

Ombudet mente nemlig det var ulovlig å selge et produkt med et annet produkt inkludert, uten at kunden kunne takke nei til tilleggsproduktet.

- Så er det lov å kreve at kundene betaler for en kalibrering de ikke selv har ønsket?

- Kort og godt: Nei. De kan ikke kreve at kunden betaler for denne tilleggstjenesten uten at kunden eksplisitt har bedt om og akseptert det, svarer juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet, som mener problemstillingen blir den samme som for strømavtalen.

- Men kan ikke Lefdal si «beklager, vi er utsolgt ukalibrerte TV-er til annonsert pris, du må velge et dyrere alternativ»?

- Nei, det kan de heller ikke si, sier Haug til Dinside.

LES OGSÅ: Elkjøp solgte strømabonnement med tilleggstjeneste bakt inn, kan bryte loven

- BURDE STRUKKET SEG: Kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Lefdal synes selgeren burde gitt TV-en til annonsert pris. Foto: JOAKIM MANGEN / ELKJØP Vis mer


Gjøres for å spare tid

Kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp og Lefdal understreker at det «selvsagt er fullt og helt opptil kunden» hvorvidt man ønsker en butikk-kalibrert TV.

Men han innrømmer samtidig at problemstillingen med tvangskalibrering kan oppstå.

- 30 prosent av TV-kundene hos Lefdal ønsker i dag kalibreringshjelp. Siden dette tar tid, og vi ikke vil at kunden skal vente unødvendig, pleier vi å kalibrere et visst antall produkter på forhånd. Det er imidlertid veldig sjelden vi blir utsolgt for ukalibrerte modeller, skriver Schmidt til Dinside.

- Vårt slagord her hos oss i Lefdal er «Alltid billig – Alltid fornøyd». Og i tilfellet det vises til her burde nok selgeren strukket seg litt ekstra for kundene, og latt dem ta med seg en ferdig-kalibrert TV til prisen som var annonsert.

Kjøpe ny TV? Sjekk alle våre TV-tester!