Hvis du er på jakt etter ny bil, bør du sjekke om leasing lønner seg før du signerer kjøpskontrakten.  Foto: Colourbox
Hvis du er på jakt etter ny bil, bør du sjekke om leasing lønner seg før du signerer kjøpskontrakten. Foto: ColourboxVis mer

Leasing kan lønne seg

Bytter du bil etter tre år, er leasing et gunstig alternativ.

Du kan lease en Mini til 2.799 kroner i måneden, mens et lån på den samme bilen koster deg 4.443 kroner å betjene med et grønt billån fra Skandiabanken.

Er det rart nordmenn lar seg friste til å lease bil som aldri før?

Vi har sett på om det lønner seg å lease eller kjøpe hvis man bytter bil etter tre år.

På husjakt? Slik får du 1,5 millioner mer å kjøpe for

Mini og Skoda


Vi har sett på leasing av Mini One D med utstyrspakke Chili og Skoda Octavia firehjulstrekker med 1,6 liters dieselmotor.

Leasingprisene er hentet fra aktøren First Privatlease. Tilsvarende koster det 228.851 kroner å kjøpe Minien, og 365.000 kroner å hente hjem din egen Skoda.

Restverdien på bilene er anslått av forhandlerne selv. Bilene i vårt regnestykke er finansiert med billån. Husk at regnestykket vil være mer positivt i retning kjøp dersom du baker bilfinansieringen inn i huslånet og selger bilen privat.

Les også: Spar 30.000 på billånet

Akkurat nå: leasing mest lønnsomt

Vis mer


Ekspertenes vurdering: Sjekk hva DinSides motorredaksjon skriver om Skoda Octavia

Vis mer


Ekspertenes vurdering: Sjekk hva DinSides motorredaksjon skriver om Mini

Dette holdes utenom

Alle tjenester du kjøper gjennom leasingselskapet er underlagt 25 prosent merverdiavgift. Dette er også forklaringen på hvorfor årsavgiften blir høyere på leasingbilen enn på bilen du eier.

Vårt regnestykke viser at en treårig leasingavtale på Skoda Octavia kan være gunstig. Les mer om Octavia i DinSides test av denne bilen Foto: First Privatlease Vis mer


Forsikring, service og andre utgifter holdes utenom, da det uansett er rimeligst at kunden ordner dette selv.

Du velger altså selv hvor du forsikrer bilen og hvor du gjennomfører servicen på leasingbilen, så lenge du sørger for at bilens serviceintervaller følges. Prisen på disse tjenestene blir lik enten du leaser eller eier, og vil således ikke påvirke regnestykket.

Les også: Smutthullet som gir deg lavere firmabilskatt

Hvis renten endrer seg

Det er ikke bare prisen på lånet som er avhengig av det generelle rentenivået. Den månedlige leasingprisen vil også stige dersom renten går opp, i et slikt tilfelle vil avstanden mellom leasing og leie bli mindre.

– Privatleasing er nok ekstra populært nå som rentene er lave. I perioder med høyere rente vil leieprisen gå opp. Med en lånefinansiert bil får man selv rentefradraget, og dermed går regnestykket ofte i favør eie fremfor leie, har Jan Fredrik Haraldsen, direktør i Finfo (Finansieringsselskapenes Forening) tidligere uttalt til DinSide.

Tall fra Finfo viser at antall leasingavtaler har steget jevnt og trutt siden 2008, parallelt med at rentene har gått nedover.

Nettopp det at leasingprisene er knyttet til rentenivået, er nok mye av forklaringen på hvorfor leasing kommer godt ut i vårt regnestykke. Sammenlignet med rentetilbudet du oppnår for et billån som privatperson, vil nok leasingselskapene oppnå langt bedre rentebetingelser for alle bilene de finansierer.

Norges Bank: Snart øker renten

Ukjent sluttpris

DinSide har vært i kontakt med flere leasingaktører, samt NAF for å innhente informasjon om hvor stor sluttfaktura man må påregne ved innlevering av bil. Her har vi ikke fått noe klart svar, og konkluderer med at sluttsummen for et leasingforhold er en ukjent faktor.

Så lenge du tar godt vare på Minien i leasingperioden, bør det ikke komme noen overraskelser når du skal levere inn bilen. Les mer om DinSides Mini-tester her Foto: First Privatlease Vis mer


Aktøren First Privatlease har holdt på i snart tre år, og får de første bilene til innlevering i disse dager. Dette er også årsaken til at de ikke kan oppgi noe snittpris ved innlevering. Daglig leder Geir Jørgensen uttaler imidlertid følgende:

– En bulk koster det samme om du leaser eller eier bilen. Vi anbefaler at kundene får NAF til å ta en vurdering av slitasje og eventuelle skader før innlevering av bilen. Testen koster cirka 1.500 kroner, og er fin for kunden å ha med når bilen skal vurderes, sier han.

Parkeringsbøter: Vi klager mer enn noensinne

NAFs råd ved privatleasing

Privatleasing er ikke regulert ved lov, og det er kontrakten mellom partene som regulerer rettigheter og plikter. Det er derfor viktig å undersøke vilkårene i kontrakten nøye, før du inngår avtalen. Hvis ikke, kan det fort oppstå økonomiske overraskelser.

Husk å stille disse spørsmålene:

  • Foreligger det en minste bindingsperiode?
  • Kan kontrakten sies opp?
  • Hvem bærer ansvaret for feil og andre problemer i leasingperioden?
  • Hvem bærer ansvaret for vedlikehold og service?
  • Hva skjer ved skader, for eksempel totalt havari?
  • Hvem får lov til å bruke bilen?
  • Hva skjer når bilen skal leveres tilbake.
  • Hva skal regnes som skader/feil, og hva skal regnes som alminnelig slit og elde ved tilbakelevering?

Har du råd til ny bil? Sjekk hvor mye du må spare med DinSides bilfinansieringskalkulator