Le deg smart

Beveg deg, slapp av, sov og dagdrøm. Her er ytterlige ti tips til en smartere hverdag.

Le deg smart. Vis mer


  • Dagdrøm
    La tankene fly - det er bare sunt. Tidsskriften Psychology Today hevder vi blir mer kreative av å la tankene vandre så ofte vi har tid - i dusjen, bilen - eller på spasertur.

  • Le
    Å ha det bra har positiv innvirkning både på kreativiteten og hjernen. En undersøkelse viser at arbeidsgrupper som har det morsomt sammen og ler mye løser oppgaver fortere enn de som kun angriper problemene seriøst.
  • Beveg deg
    Fysisk aktivitet sørger for økt blodtilstrømming til hjernen, og påvirker blant annet din evne til å ta beslutninger. Det er ikke så mye som skal til - studier viser at 45 minutters gange tre dager i uken har en positiv effekt på intellektet.
  • Sov smart - la hjernen jobbe mens du hviler. Vis mer

  • Lær deg noe nytt
    Hjernen vil bli utfordret. Gå på kurs eller skaff deg en ny hobby. Du må nemlig skjerpe hjernen for å lære nye ting, som gir god, gammeldags hjernetrim. Kryssord, dataspill, kortspill fungerer også bra om du ønsker å holde hjernen i form.

  • Sov smart
    En tysk studie viser at hjernen kan løse avanserte problemstillinger mens du sover. Tenker du på noe før du faller i søvn, vil hjernen fortsette å bearbeide dette - om du får nok søvn. En studie der prøvekaninene fikk se en tallkombinasjon med en skjult kode før de la seg til å sove, viste at de som sov åtte timer brukte dobbelt så kort tid på å knekke koden neste dag som de som fikk mindre søvn.
  • Slapp av
    I følge en undersøkelse ved Stanford University kan regelmessig avspenning i minst 30 minutter øke evnen din til å legge puslespill med 25 prosent. For deg som ikke pusler særlig ofte - det øker også evnen til å ta til seg ny lærdom.
  • Spis gulrøtter
    Kroppen og hjernen trenger både protein og fett, men hjernens brensel får du fra karbohydratene. De hjelper hjernen til å tolke signaler og informasjon. Det hjelper derfor å knaske en gulrot (eller annen mat som inneholder mye karbohydrater) før du skal ha eksamen, et jobbintervju, lønnsforhandlinger... Ikke gode nyheter for Fedon-tilhengere, med andre ord.
  • Smør deg med olivenolje
    Det som er bra for hjertet er bra for hjernen. Har du høye kolesterolverdier vil dette påvirke både minne og hjernens evne til å tenke fleksibelt, i følge en nederlandsk studie. En enkel måte å redusere kolesterolnivået i kroppen på er å bytte ut mettet fett med flerumettet fett - for eksempel å steke i olivenolje i stedet for smør.
  • Fisk, spesielt av den feite sorten, er bra for hjernen. Foto: Karoline Brubæk Vis mer

  • Hør på Mozart
    I følge en amerikansk studie økte studenter med Mozart i CD-spilleren problemløsningsevnene sine med 15 prosent.

  • Spis fisk
    Det magiske ordet er Omega-3 - fettsyren som finnes i fet fisk som makrell og laks. Disse fettsyrene gjør at du tenker fortere, mer fleksibelt og styrker hjernens allmene funksjoner. Noen nederlandske forskere har funnet ut at de som ikke spiser fisk tenker 28 prosent saktere enn de som spiser fisk. Er du ingen stor fan av fisk kan du jo ta tran. Det er iallefall fort gjort.