15 minutter med latter hver dag, tilsvarer et økt kaloriforbruk på 14.600 kalorier per år. Foto: Colourbox
15 minutter med latter hver dag, tilsvarer et økt kaloriforbruk på 14.600 kalorier per år. Foto: ColourboxVis mer

Le deg slank

Du trenger ikke plage deg selv for å gå ned i vekt.

Det finnes et uttall forskjellige slankemetoder, kostholdsråd og dietter som skal tvinge vekta i kne. Men du trenger ikke nødvendigvis å pine deg selv for å gå ned en klesstørrelse eller to. Her er noen råd til hvordan du enkelt kan gå ned noen kilo, uten å endevende livet ditt.

Ifølge magasinet Self, har forskere dessuten funnet ut at personer som følger en restriktiv diett, er mer sannsynlig å skulle sprekke og overspise, enn personer som ikke er på diett.

Forskerne fra universitetet i Toronto satte en tallerken med småkaker foran to grupper kvinner; en gruppe som var på slanking og jobbet med å kutte kaloriinntaket sitt, og en gruppe som ikke slanket seg. Slankerne kastet seg over tallerkenen og spiste hele 66 prosent mer snacks enn ikke-slankerne.

La deg friste

Spis mer av det gode

Istedet for å fokusere på alt det du ikke ønsker å spise, som godterier, kaker og annet, bør du fokusere på alt det gode du kan fråtse i: Fyll opp med fiberrike grønnsaker og frukt, og spis helkornprodukter. Ifølge bladet Self, utvides fiberrik mat i magen, og fyller opp - slik at du er mindre tilbøyelig til å overspise.

Sov av deg kiloene

Tilstrekkelig med nattesøvn kan bidra til at kroppen din ikke lagrer så mye fett. Studier viser at nattmennesker som får mindre enn seks timers nattesøvn, har 35 prosent større sannsynlighet for å legge på seg, enn de som får mellom sju og åtte timers søvn.

I gjennomsnitt vil nattuglene legge på seg fem kilo i løpet av seks år. Søvnmangel øker søtsuget, og får kroppen din til å produsere mer kortisol, som er forbundet med magefett, ifølge James Gangwisch, dr. philos i psykiatri ved Det medisinske senteret ved Columbia University i New York. Dette ifølge Self.

Sov deg slank

Krydre godt!

Tilbereder du maten med hvitløk og pepper, kan dette være med på å tøyle overspising, viser forskning. En studie har vist at overvektige som strødde krydder med null kalorier på maten sin, tok av gjennomsnittlig 13,6 kilo på seks måneder, i motsetning til gjennomsnittlige 0,9 kilo i en kontrollgruppe. For full uttelling av slankeeffekten, kan du bruke noen sekunder på å lukte på maten før hver bit du tar.

Støvsugd stua? Ros deg selv, og gå ned i vekt ... Foto: Colourbox Vis mer


Klapp deg selv på skulderen

Studier viser at dersom du klapper deg selv på skulderen, og oppmuntrer deg selv når du har vært flink og gjort dagens mange gjøremål, så vil vekten også gå nedover. Rake løv, måke snø, vaske badet, handle mat ... alt dette fortjener en klapp på skulderen.

En studie fra Harvard University i Cambridge, Massachusetts, viste at kvinnelige stuepiker som ble fortalt at deres jobb var nok trim til å forberede helsen, faktisk gikk ned i gjennomsnitt 0,9 kilo på to uker, uten å legge om spise- eller livsstilsvaner. Kontrollgruppen, som ikke fikk denne informasjonen, hadde heller ikke denne helsegevinsten.

Spis når du er sulten

Selvplaging i form av hylende tarmtotter er ikke veien å gå for å slanke seg. Du bør spise når du er sulten. En studie av senteret Tylka, viser at kvinner som spiser når de er sultne, og stopper spisingen når de er tilfredse, har en lavere gjennomsnittlig kroppsmasseindeks enn de som spiser av andre grunner.

Spis sjokolade hver dag

Tenk og pust

Meditasjon kan hjelpe deg til å gå ned i vekt, viser forskning. Bruk ett minutt før hvert måltid til å puste tungt inn og ut et par ganger, og tenk obver matens næringsstoffer - ikke over matens kalorier. Kjenn mer på matens tekstur og smak, og pust dypt inn etter at du har svelget. Kvinner som trente meditasjon en gang i uka, gikk i gjennomsnitt ned et halvt kilo i uka.

Kast saltbøssa

Nå er det ikke først og fremst saltet som er den store synderen, men heller det vi gjør for å slukke tørsten som saltet skaper. Mye salt er likevel ikke et pre for helsa. Velg produkter med lavt saltinnhold, eller enda bedre: Lag maten selv - det er mye salt i ferdigmatprodukter. Og blir du tørst etter et mål med lettsaltet torsk, så døyv tørsten med vann - ikke saft eller brus ...

Le deg slank

Det heter seg at en god latter forlenger livet. Latteren kan i alle fall øke hjerterytmen og stoffskiftet, ifølge en undersøkelse ved Vanderbilt universitetet Nashville. Ler du 15 minutter om dagen, kan dette bety et økt kaloriforbruk på 14.600 kalorier i året.