Le deg frisk med latteryoga

Er turen til treningsstudioet lang og tung? Prøv latteryoga: Det eneste du må kunne er å si ha-ha og slå deg løs.

Stresset, utslitt og langt nede i kjelleren? Støttemedlem på treningsstudioet? Begge deler kan fort gjøre utslag på humøret ditt.

- Hvis man ikke ler, blir man utrolig stresset og sliten, sier Annhild Brit Gustavsen som er utnevnt som norgesambassadør for latteryoga og holder kurs i Oslo.

- Med latteryoga slapper tankene av og hverdagsmaset forsvinner. Man blir utrolig glad og blodomløpet suser gjennom årene sammen med endorfinene man vekker til live. Da forsvinner smerten, forklarer hun.

Noen kommer i form med nakenyoga

Ler med hverandre
Latteryoga består av en rekke latter- og ånderettsøvelser, som er utviklet med inspirasjon fra yoga. Formålet er å le og oppleve livsglede, og ifølge ekspertene må du ikke ha spesielt godt humør for å være med på dette.

Det hele starter med en kunstig latter.

- Alle gjør det sammen som et team, og alle er like rare og komiske. Det trigger latterfølelsen som sitter inne i hodet, og latteren blir naturlig. Etterpå gjør vi rundt femten øvelser med pusteøvelser innimellom, som er tilpasset den gruppen jeg har foran meg, og vi ler som bare det, forklarer Gustavsen.

Eller hva med å strippe deg løs?

Lattermedisin
Latteryoga er en bevegelse som ble startet av den indiske doktoren Madan Kataria, i 1995. Ifølge Wikipedia er det nå over 5.000 latteryogaklubber i 40 land.

Kataria oppdaget at latter var den beste medisinen han kunne gi pasienter. Han innså også at det å kombinere pusteøvelser med latter var meget bra, siden pusten vår ofte blir kort og oppstykket av mentale spenninger, ifølge Livsløft, som holder latteryogakurs.

En skikkelig latterøkt gir hjerte, lunger og tarmer en grundig massasje og sørger for at kroppen tar opp mer oksygen i blodet. Det er også god trim for kroppens innvoller, noe latteryogaekspertene kaller en slags indre jogging. I tillegg blir vi kvitt slagstoffer og gammel luft som ligger i bunnen av lungene.

Dermed får vi styrket immunforsvar, lavere stressnivå, redusert risiko for høyt blodtrykk og tilstoppede blodårer samt økt blodtilførsel til ansiktet som vil bremse aldringsprosessen.

Kan le seg i hjel
Professor dr. philos Sven Svebak ved Institutt for nevromedisin ved NTNU er litt mer forsiktig i sine påstander. Han mener ingen med sikkerhet kan si at det er bare bra for helsa å le.

- Det er lite forskning å støtte seg til. For mange år siden viste resultater fra mitt laboratorium at hjertet kan øke pulsen med opp til 50 slag i minuttet, fra f. eks. 70 til 120 slag, under en lattersalve. Bare sekunder etterpå kan pulsen igjen være på 70 og til og med lavere. En slik plutselig endring i pulsen vil nødvendigvis medføre betydelig øket blodtrykk. Derfor er det sikreste jeg kan si, at det er mulig å le seg i hjel!

Men han legger til at denne betraktningen er litt pessimistisk.

- Det er kanskje best å snu denne typen oppdagelse til noe positivt og tenke at det er bra å le litt hver dag. Dermed får hjerte- og karsystemet daglig trim slik at de vil tåle en kraftig trykkstigning av og til.

Svebak har selv ikke deltatt på latteryogakurs, men sier han ikke har noe imot det.

- Folk driver med så mangt og har så mange interesser. En bra ting med slike grupper er at inngangsterskelen er svært lav. Bare du er villig og kan si ha-ha, er du kvalifisert. Det er med andre ord en meget inkluderende bevegelse, sier han, men legger til at det ikke finnes noen vitenskapelige bevis for at slike kurs gir folk bedre helse.

Hørt om punkrock-yoga?

Bli slankere med yoga!

Først publisert: 17.06.2007
Sist redigert: 17.07.2007