Lavere blodtrykk med grønt

Et kosthold rikt på grønnsaker kan bidra til å redusere blodtrykket, hevder en ny studie.

Er du en skikkelig kjøttelsker som knapt nok vet hvordan en squash eller en aubergine ser ut? For ikke å snakke om hvordan den smaker? Vel, da er tiden inne for å vurdere noen kostholdsendringer.

For personer som hiver innpå med grønnsaker, fullkornprodukter og frukt viser seg å ha mer normale blodtrykksnivåer enn kjøttetende personer, skriver Reuters.

Et normalt blodtrykk reduserer sjansene for hjerte- og karsykdommer og slag.

LES OGSÅ: 6 TIPS FOR LAVERE BLODTRYKK

Studien omfatter rundt 4,700 personer i voksen alder fra fire forskjellige land; Storbritannia, USA, Kina og Japan.

Blodtrykket deres ble målt i en periode på seks uker. Fire av gangene måtte deltagerne fortelle hva de hadde spist det siste døgnet. De måtte også svare på et spørreskjema om helse og andre livstilsfaktorer.

Lavest blodtrykk
Resultatene viser at de som spiser mest grønnsaker, frukt, korn og bønner, har lavere blodtrykk enn de som spiser mye kjøtt.

Forskerne mener dette kan forklares ved at de som spiser mer kjøtt og melkeprodukter ofte veier mer enn de som foretrekker nettopp squashen og auberginen.

Funnene er ikke avhengig andre faktorer som fysisk aktivitet og saltinntak.

LES OGSÅ: SKJULT SALT GJØR DET SYK

Studien er presentert i tidsskriftet the Archives of Internal Medicine.

- Det er vanskelig å si hvorfor grønnsaksproteiner er knyttet til lavere blodtrykk, sier studieleder Dr. Paul Elliott ved Imperial College London.

Han legger til at de som får i seg mye grønnsaker, ofte har et høyere inntak av fiber og magnesium - noe som også kan bidra til å redusere blodtrykket.

Grønnsaker inneholder lite salt, mye fiber og antioksidanter og har få kalorier - noe som også kan kontrollere diabetes.

Elliott sier at det må forskes mer på å finne ut nøyaktig hvorfor grønnsaker bidrar til å redusere blodtrykket.

LES OGSÅ: MØRK SJOKOLADE SENKER BLODTRYKKET

 

Mozon.no, 12.01.2006